Hele trage WiFi verbinding met router Sitecom WRL 3000 (300N X3) Wat te doen?

Volgens het handboek is deze router in staat om tot 3 verdiepingen goede draadloze verbinding te bieden, maar...
Mijn vloeren zijn van hout, de router op de 1e verdieping staat niet naast een magnetron (wel naast een DECT telefoon), en toch, heb ik ondanks een goede ontvangst (5 streepjes) een supertrage verbinding op de boven verdiepingen, en benden is het ook niet veel beter. De laptop op de 2e verdieping geeft zelfs vaak een fout melding bij het laden van pagina's omdat de maximale tijd voor het laden is overschreden!
Wat kan ik hier aan doen?
HELP!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de verbinding wel snel bij een bedraad netwerk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supersnel zelfs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, en Wi-Fi is sloom op verschillende laptops/apparaten of enkel op één laptop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op verschillende apparaten, dus niet alléén op die ene laptop.

Het beste antwoord

Mogelijke oplossingen:

- Kies een ander kanaal (in de routerinstellingen). Eventueel kun je via inSSIDer (zie bron) kijken welke kanaal de buren gebruiken.
- Het kan zijn dat je router automatisch overschakelt naar een lagere snelheid (door bijvoorbeeld Wi-Fi op een verouderde telefoon). Gebruik je een ander apparaat op je Wi-Fi netwerk?
- Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien staat het 802.11 protocol niet goed ingesteld. Zet deze op N (of G).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal een ander kanaal proberen. Het staat nu op 11. Dat had ik nog niet geprobeerd omdat het signaal toch goed was, dus dacht ik "daar ligt het niet aan". WiFi wordt af en toe ook gebruikt door mijn smartphone (en verrassend genoeg gaat daar iets beter), maar verder voor niets anders. Normaal krijgt de smartphone toegang tot internet via 3G (de baas betaalt, hi hi) Het 802.11 protocol had ik al via instellingen gecheckt, en het staat goed. Bedankt voor de tips!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je smartphone het wel (redelijk) goed doet, kan het ook aan de laptop liggen. Misschien is het installeren van de nieuwste drivers voor je (usb) netwerkadapter de oplossing?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inSSIDer met héél veel moeite geïnstalleerd in de laptop boven (alleen het opladen van de pagina van metageek duurde 3 minuten!!) en blijkt dat ik een RSSI van -50 heb met m'n eigen router, dus zeer goede ontvangst, toch?
Alle andere buren zitten op ca. -80, en veel van hen op kanaal 11 (6 routers) en 1 (5 routers), terwijl er "slechts" 3 op kanaal 6 zitten.
Is het dan verstandig om over te schakelen naar kanaal 6? De laptop zelf is vrij nieuw, maar heeft inmiddels alle nieuwste updates al gekregen. Er zit geen externe ontvanger of USB, hij moet het doen met z'n interne antenne. Kan dat ook een oorzaak zijn? De snelheid waarmee de pagina's wordt geladen is ongelofelijk traag, alsof je op een ouderwetse 56KBs draait, echt niet normaal... terwijl de laptop zelf erg snel is (eenmaal gedownload was de installatie van inSSider een kwestie van 1,5 seconde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-50 is erg goed inderdaad. Kies een ander kanaal zoals 4 of 8. Ik besef nu dat je een DECT telefoon naast je router hebt staan. DECT en WiFi gebruiken volgens mij een andere frequentie, maar het is het proberen waard om de telefoon even uit te schakelen om te kijken of er iets verandert qua snelheid. Als het een nieuwe laptop is (Windows 7?) met interne ontvanger dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het aan de driver ligt. Misschien een optie om te proberen na de experimenten met het kanaal en de DECT telefoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Halleluja!!!! Ik heb nu de base van de DECT telefoon even 1,5 meter van de router geplaatst (ze stonden letterlijk op 5 cm afstand), kanaal 6 gekozen (ooit had ik gelezen dat behalve in extreme gevallen kan je maar beter kiezen kanaal 1, 6 of 11) en de laptop voor alle zekerheid (idd draait op W7) opnieuw laten zoeken naar updates (even aan de kabel hiervoor, anders is het onbegonnen werk), en toen...
Geweldige snelheid!! Niet zo snel als de kabel, want dan kan niet uiteraard, maar nu kan je op een normale manier op internet. Reuze bedank voor de live hulplijn!!! Dikke +11 verdiend!!

Andere antwoorden (1)

De uiteindelijke snelheid hangt niet zo zeer van je WiFi ontvangst af, maar van het aantal pc er op 1 verbinding zitten en hoeveel dingen je aan het doen bent met 1 pc. Dus minder programma's tegelijk open hebben, je netwerk beveiligen, (zodat niet je hele buurt op jou verbinding zit) en als het mogelijk is andere pc's op die verbinding uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord Rena!
Ik heb op dit moment één laptop die bekabeld aangesloten staat op de router (waarmee ik nu typ), en verder alleen de laptop op de 2e verdieping.
De verbinding is WPA encrypted, en ik heb zojuist gecheckt: er staat niemand anders hierop aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als degene van de 2e verdieping veel programma's open heeft staan, veel download en/of veel films online kijkt, heb je trager internet. Ik zou voor de lol eens naar de 2e verdieping gaan om dit te vragen, omdat jij met traag internet zit. Vraag dan of het misschien mogelijk is om met 1 programma tegelijk te werken zodat jij ook normaal je ding kan doen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor! Zeer beschaafd en beperkt gebruik!
In feite is zelfs het opladen van de startpagina van Google (browser Chrome, PC draait op Vista) een hele opgave. En dan gebruikt mijn dochter wel sites met streaming van geluid en beeld, maar zeker geen te zware opgaven.
Ik ben beslist geen computer nerd, maar ook niet compleet onbekend met de ins en outs van dat soort dingen :-)