Als je een harde schijf uit een computer haalt, verliest deze dan al zijn gegevens?

Wij hebben een computer staan met een kapot moederbord, en ik wil de harde schijf eruit halen om de bestanden eraf te halen. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
7K

Het beste antwoord

De harde schijf kan zonder problemen er uit gehaald worden, je gegevens staan daar immers op opgeslagen.
Het is soms zelfs mogelijk om na vervanging van het moederbord de zelfde schijf weer te gebruiken zonder een complete herinstallatie, in het gunstigste geval wordt het bord meteen herkent en heeft windows de benodigde drivers aan boord, zo niet dan is het een kwestie van drivers installeren en gaan.

De schijf in een geheel andere machine planten wil ook wel, maar dan wel als tweede schijf en vandaar uit je data recoveren.
Soms wil het ook wel eens lukken om deze als "hoofdschijf" te gebruiken, maar vaak loop je dan weer tegen andere problemen aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt deze gewoon uit de computer halen en in een andere computer weer inbouwen, hierbij gaan geen gegevens verloren. Let wel dat je hem uit de buurt houdt van magneten, daar kunnen ze slecht tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als jij de harde schijf loshaalt dan verliest deze niet zijn data.
Maar je moet er wel voorzichtig mee zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt
ja dat kan zeker wel
maar je kan hem niet zomaar in een andere pc stoppen
omdat er een werkende windows versie op zit als je deze schijf zo als enige in een andere pc zet dat krijg je allerlei foutmeldingen bij het opstarten

je kan de schijf het beste als 2de harde schijf in de pc zetten dan wordt hij gezien als de D schijf
dat kan wel
let wel even op dat hij van die jumpertje heeft die misschien van master naar slave moeten als het gaat om een IDE schijf
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zoiets was ik ook van plan
De bestanden haal je het gemakkelijkste eraf door de harde schijf in een usb behuizing voor harde schijven of in een usb docking station te zetten en deze aan te sluiten op een werkende pc, dan hoeft de andere pc niet open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok.