Hoe verwacht men tegenwoordig dat je verbinding maakt met de router?

Bij élke uitleg die ik tegen kom, lees is dat je verbinding met de router moet maken door de computer bekabeld aan te sluiten en de router openen (vaak standaard op 192.168.1.1 of te achterhalen via ipconfig). Dat is het probleem ook niet, honderden keren gedaan.

Echter loop ik tegen het probleem aan dat ik een mesh netwerk heb (dus via ipconfig krijg je een andere gateway te zien en daarbij werkt de mesh niet goed meer en op de router is de wifi uitgeschakeld) en mijn laptops, tablets en telefoon heeft geen utp aansluiting. Hoe verwacht men tegenwoordig dan dat je verbinding maakt met je router?

een jaar geleden
in: Hardware
3.1K
ronron1212
een jaar geleden
met wifi of kabel
Thecis
een jaar geleden
Wellicht stond het niet duidelijk genoeg in toelichting van de vraag.
Wifi op de router is uitgeschakeld vanwege het mesh netwerk. Alleen de mesh werkt niet meer goed. Wifi is daardoor geen optie.
Bekabeld kan niet omdat de huidige laptops, tablets e.d. geen utp aansluiting (aka netwerkkabel aansluiting) meer hebben. Wellicht nog andere ideeën?
Inekez1
een jaar geleden
Koop een usb-hub met ethernet aansluiting. Sluit die aan op de laptop en je kunt via de hub een ethernetkabel, een voedingskabel en ook nog andere usb-apparaten aansluiten.
Thecis
een jaar geleden
Makkelijke zaken zijn er dus niet.
Wel gek dat de zaken dus niet meer goed op elkaar aansluiten. Veel mensen zullen hier tegenaan lopen en simpele oplossingen zijn er niet. Ofwel geld gaan uitgeven ofwel (wat ik hoopte te vermijden) terug zetten naar fabrieksinstellingen zodat de standaard wifi weer werkt en je op de router kan komen...
ronron1212
een jaar geleden
Ik snap niet waarom wifi is uitgeschakeld
https://www.internetvergelijk.nl/info/mesh-wifi-netwerk/
Cryofiel
een jaar geleden
Router resetten?

Anders een ethernet-naar-USB-converter kopen, kost maar een paar euro.
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Mesh werkte niet goed (het systeem was stuk) en de kastjes die je krijgt van ziggo, kpn e.d. zijn kastjes waar modem, router en access point in 1 zitten. Op de het kastje van de provider zet je wifi uit als je andere AP's (vanuit je mesh) hebt staan om storing te voorkomen. Alleen als je mesh niet meer (goed) werkt, kan je niet via dat systeem op je router van je provider-kastje komen. @Cryofiel
Zie mijn reactie hier net boven. Het totaal resetten is dan de meest logische optie om dan je netwerk weer in te gaan stellen.
Dit is wat ik ook gedaan heb. Het hele systeem weer opnieuw opgebouwd.
Cryofiel
een jaar geleden
Alternatief zou nog zijn om (ne het weer kan) 'remote access' aan te zetten op je primaire router. Dan kun je er van buitenaf op inloggen.

Is natuurlijk wel een (klein) veiligheidsrisico.
Thecis
een jaar geleden
Goed punt (beide).
Via een hotspot dan even verbinding maken met het internet ;-)

Geef als eerste antwoord