Waarom heeft mijn PCI-configuratie alleen bij maximaal geheugen resources nodig?

Toen ik mijn laptop kocht met 1 GB, had ik gewoon 1 GB. Toen ik hem uitbreidde naar 3 GB, toen had ik gewoon 3 GB.
Nu ik hem heb uitgebreid naar 4GB, heeft mijn PCI-configuratie ineens alle extra geheugen nodig?
Waarom DAN pas? En niet eerder?

Zie een quote die ik tegengekomen ben:

Opmerking Wanneer het fysieke RAM-geheugen dat in een computer is geïnstalleerd, gelijk is aan de adresruimte die door de chipset wordt ondersteund, is het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem altijd kleiner dan het geïnstalleerde fysieke RAM-geheugen. Stel dat een computer een Intel 975X-chipset heeft die een adresruimte van 8 GB ondersteunt. Als u 8 GB aan RAM-geheugen installeert, wordt het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem beperkt door de PCI-configuratievereisten. In dit scenario beperken PCI-configuratievereisten het geheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem met een hoeveelheid tussen circa 200 MB en 1 GB. De exacte beperking is afhankelijk van de configuratie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Die PCI configuratie gebruikt geen geheugen, maar gebruikt wel de adressen van dat geheugen. De processor kan naar die adressen schrijven om iets met die PCI kaarten te doen (en daardoor kan die dus niet naar het RAM geheugen op die adressen schrijven). Die adressen bestaan OOK als daar geen geheugen op zit, alleen merk je dat dan niet. Het is dus niet zo dat pas bij 4GB ineens PCI dat extra geheugen nodig heeft.

(bovenstaande geldt voor 32 bit operating systems)
gvrox
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Ja, zoiets, alleen is het geen gevecht, PCI heeft al 'gewonnen' :)