Waarom is een i7 sneller dan een i5/i3?

Overal staat dat de i3 een instapmodel is, de i5 is het standaardmodel en de i7 is de snelste. Maar als ik naar de kloksnelheid kijk zie ik dat sommige i3 een hoge kloksnelheid hebben dan de i7 processors. Ook hebben sommige beide 4 cores met hyper-threading. Waarom is een i7 toch sneller dan een i3/i5?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Je gaat uit van een aantal onjuistheden:

i7 is de enige die HyperThreading heeft, 4 cores/6 cores
i5 heeft 4 cores zonder HT
i3 2 cores

Dan zijn er vast oudere i7's die langzamer zijn in bepaalde tests dan nieuwe i5's, vooral wanneer hyperthreading niet meetelt (in gaming bijv.). Je moet dus altijd dezelfde serie vergelijken, kijk dus naar 2XXX of 3XXX.

Om je vraag te beantwoorden: Een i7 is sneller op het moment dat HT en cores van belang zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn dus de verschillen, hogere clock, meer cache, en vPro (interessant voor bepaald zakelijk gebruik). Eigenlijk moet je het zo zien, Intel komt met een nieuw ontwerp neem Sandy Bridge(2XXX serie) ze maken een paar samples en kijken wat er mogelijk is met cache/snelheden/opties/geintegreerde grafische videokaart/aantal cores enzovoorts. Dan komt de marketing afdeling en die zegt: we maken i7 het topmodel, technische gasten goed we kunnen een mobiele maken met 2 cores HT ... en we kunnen de snelheid opkrikken tot X,X GHz. Het kan zelfs zo zijn dat die i5 ook vPro heeft maar dan gewoon uitgeschakeld (express). Het is namelijk veel duurder om twee aparte productielijnen op te zetten dan allemaal "i7's"(qua mogelijkheden) te maken en dan de clocksnelheid omlaag of omhoog te gooien en wat opties uit te schakelen. Vroeger ging dat wel eens mis en kon je zelfs mogelijkheden weer aanzetten (bij videokaarten kon je van je lager gekochte model soms weer een hoger model te maken dmv. een flash). Daarna kijken ze of ze het hele procédé kunnen verkleinen van 32mm naar 22mm in dit geval en dan hebben we Ivy Bridge(3XXX serie). Zo doet Intel heel veel met een ontwerp. Zeker als je bedenkt dat de Xeon ook daar op gebaseerd zijn de Pentiums (de budget modellen die nu verkocht worden niet de P4) waarschijnlijk ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zeg ik dus. Ze maken dus 1 productielijn met 1 soort chip, die ze op het laatsts wat omhoog clocken of een functie uitschakelen. Misschien wat onhandig geformuleerd. Het laatste wat ik zeg na "dan" is wat ze dus doen in plaats van een aparte i7 een apart i5 en een aparte i3 produktielijn opzetten. Het zou best kunnen zijn dat het iets genuanceerder ligt dan ik het nu vertel, maar een i5 is gewoon een i3 met hogere clock en meer opties aan. Of in het geval van desktops met 4 cores aan elkaar geplakt ipv 2. Zo drukken ze de kosten en bedienen ze een hele range van de markt.

Andere antwoorden (2)

Een i7 is niet altijd sneller dan een i5, het ligt er helemaal aan wat je van plan bent ermee te doen en welk type i7 of i5 of i3 je in je computer hebt zitten.
Maar ook hangt het af van het besturingssysteem waar je computer op draait.
Op de site van Intel staat dit verhaal precies uit de doeken gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is een nieuwere processor sneller dan een wat oudere.
Echter een PC is net zo snel als zijn traagste component.
Inderdaad Software en hardware rondom de processor bepalen je uiteindelijke snelheid.

Het is als een productielijn , de langzaamste bepaalt het tempo