Wanneer ik de lengte van een usb kabel van een harde schijf uitbreid met 2 usb verlengkabels van samen 5 meter zal er dan snelheidsverlies zijn?

Ik heb thuis een harde schijf en de lengte van de kabel die er bij zit is niet lang genoeg en daarom heb ik deze uitgebreid met 2 usb-verlengkabels van samen ongeveer 5 meter. Nu kan het zijn dat door de lengte van alle kabels samen dat daardoor de snelheid van de verbinding tussen de harde schijf en de computer minder wordt. klopt dit? en zo ja in welke mate?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.5K

Antwoorden (2)

Usb 2.0 kan een maximale lengte hebben van 5 meter.
Maar u krijgt wel te maken met verlies.
U kunt wel een usb splitter kabel hiervoor gebruiken, u gebruikt dan één kabel die aangesloten wordt op twee usb poorten ( let op GEEN hub, doch rechtstreek op de poorten ).

Hier nog wat leuke wetenswaardigheden omtrent usb en usb kabels;
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_USB-cable-length.html

Toegevoegd na 10 minuten:
In de bovenstaande link wordt wel gesproken over een hub en dat je dmv een hub een totale lengte kan bereiken van wel 10 meter of meer.
Doch gaat dit niet echt op, in de tijd dat netwerkprinters nogal een kostbare aangelegenheid was, heb ik vaak dergelijke constructies geprobeert en geeneen was echt betrouwbaar.
Nu is dit slechts een printer, de data stroom van een harde schijf ligt natuurlijk ietsjes hoger, en natuurlijk helemaal als hij ook nog gevoed moet worden dmv diezelfde usb kabel.

De vijf meter is haalbaar, zeker met een eigen voeding.
Heeft de schijf een eigen voeding dan heb je ook geen Usb splitterkabel nodig voor extra "sap".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Jeroenbuzz,

datacommunicatie bestaat uit pulsen aan/uit = blokgolven
een blokgolf is opgebouwd uit vele steeds hogere frequenties.
in een kabel heeft niet elke frequentie met dezelfde snelheid.

zie hier het probleem. elke puls, bestaat uit hoge en lage frequenties. die tegelijkertijd in de kabel worden gestuurd.
aan de andere kant komen deze frequenties niet meer tegelijkertijd aan.

na het startschot zijn er snelle en minder snelle lopers....
de winnaar is...

precies zo ook met het blokgolfsignaal, dat op het eind er niet meer als blokgolf uit ziet.
het ene apparaat kan beter met dit vervormde signaal omgaan dan het andere. (je snapt wel, die betere is ook duurder)

hoe langer de kabel, des te groter zijn die looptijdverschillen, en des te meer is het signaal vervormd.
voor elk communicatiesignaal geld: hoe langer de kabel des te moeilijker de overdracht.

hoe hoger de frequentie (dus hoe groter de snelheid) des te groter zijn de looptijd verschillen, dus snelle data heeft meer moeite met lange kabels dan trage data.
een USB harddisk zou ik dus dicht bij de PC zetten.

toch kan het wel, door speciale protocollen en opdelen van de frequentieband in afzonderlijke bandjes.
wil je lange afstanden overbruggen, probeer andere protocollen
maar zoals gezegd, een harddisk is eenvoudiger te verplaatsen dan jezelf te vermoeien met het uitzoeken van het juiste protocol of transmissiemethode.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, ik bedoel niet USB protocollen, maar er zijn meerdere communicatieprotocollen.