Kan mijn laptop spontaan uitvallen door hitte?

Ik heb een acer aspire 5738PG laptop.
Nu ik in de vakantie wel eens 4 uur achter elkaar de laptop heb aanstaan met minecraft aan valt hij wel eens uit.
De accu zat beide keren aan de lader.
Het programma speedfan zei dat de laptop ongeveer 90-95 graden was.
Dit is mij al 2 keer gebeurd
Valt mijn laptop dus uit door de hitte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.6K

Het beste antwoord

"Valt mijn laptop dus uit door de hitte?"

Zeker weten! 95 Graden is te hoog. Je laptop kan die game gewoon niet goed aan. Je laptop krijgt een signaal dat er kans bestaat op het doorbranden en schakelt zichzelf vervolgens uit om tegen dat doorbranden te beschermen.

Als je enig geluk hebt, kan het helpen om de koelpasta tussen CPU en koelblok te vervangen door A-kwaliteit spul. Een secuur en tijdrovend klusje bij een laptop.
Verder natuurlijk opletten of je laptop niet vol met stof zit - dan heb je geen goede luchtcirculatie meer.

Desnoods leg je de laptop op een dun zakje met koel water (of van die blauwe ijsblokken) en vervang je dat zakje elk uur met nieuw koel water.

Verder bestaan er voor laptops bakjes (waar je de laptop in zet) met extra koelers voor extra koeling.

Minecraft zorgt in zijn eentje voor uitval van talloze laptops. In sommige gevallen kan het nog helpen de beeldkwaliteit van Minecraft lager te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik zo'n ''bakje'' ga bestellen.
Wat ik wel raar vind is dat hij zware spellen zoals minecraft wel aankan want als ik alle instellingen oo zijn hoogst heb (wat ik normaal niet heb) loopt het spel wel zonder hapering en alles.

Andere antwoorden (7)

Ja dit is het geval. Ik heb zelf een HP Elitebook 8540w, en met name bij (zware) grafische spellen wordt deze enorm heet en valt dan uit. De laptop beschermd zichzelf voor oververhitting. Het is goed mogelijk dat de ventilator stof heeft opgezogen, als je deze bijvoorbeeld vaak op bed hebt gebruikt. Probeer hem eens keer schoon te blazen met een compressor of stofzuiger, en dan zou die het beter moeten doen. Ik kan geen andere oorzaak bedenken bij die temperaturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan schadelijk als ik hem meteen weer aanzet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, bedankt voor de info!
Ja, bij mijn acer aspire viel hij elk kwartier uit bij lotr bfme door de hitte. Nu cooler gekocht en het gebeurd niet meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zeker gebeuren en vooral als die zo hoog is.
U zou eens kunnen proberen om bv een potlood vooraan onder is laptop te steken zodat de lucht eronder beter kan circuleren.
Als dat niet helpt evt een kleine tafelventilator plaatsen.

Ik heb dit probleem gehad op vakantie waar de omgevingstemperatuur al flink boven de 30°C was en toen heeft de truc met het potlood geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moet ik de potlood neerleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de laptop voor- of achteraan maakt niet uit, hij zal een beetje schuin staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem iets wat niet rolt, lijkt me handiger dan een potlood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doet niets terzake want er zitten 4 antislip dopjes onderaan zodat de laptop nog op 2 zal rusten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doet wel ter zake als dat kleine antislip-dopjes zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter zake, ter zake... het is maar een tip hoor! Ik hoef geen rollende dingen onder mijn laptop. Er zitten niet voor niks vier van die pootjes onder en dat met twee kinderen in de buurt.... hij staat toch een stuk instabieler. Ik val je antwoord niet aan ofzo! Er zijn zat dingen te vinden die niet rollen (een pen met zo'n schuifding bovenaan bijv).
Ja, (bijna) iedere computer/laptop heeft een overhittingsbeveiliging.
Op zich is het niet zo erg als deze erop gaat, laat hem wel even koelen (15 minuten scheelt al een heleboel) alvorens hem weer aan te zetten om beschadiging te voorkomen.

Stofzuig je laptop eens uit. Houd het probleem zich aan? Zorg dan dat je laptop vrij is aande onder- en zijkanten. Nog steeds problemen?
Je kunt relatief goedkoop nieuwe ventilatoren in je laptop bouwen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut, 90-95 graden is echt veel te heet. als je dit vaker gebeurt, kan ik je aanraden je laptop open te maken en uit te zuigen als je denkt dat je dat niet kan laat het dan doen door je computerwinkel (€0-25) probleem nog steeds niet opgelost ? waarschijnlijk zijn je ventilatoren in je laptop niet krachtig genoeg deze kan je relatief goedkoop (laten) vervangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, dat gebeurt ook met mijn kleine laptop, daarom moet er ook altijd iets hards onder de laptop staan. De laptop wordt van zichzelf al heet en zeker als de lader erin zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jup, dat kan zeker... voor een paar euro schaf je een "cooling pad" aan (meestal USB) die de warmte wegwuift. Helemaal als je netspanning gebruikt dan kan je USB het wel volhouden. Prijzen liggen net zo hoog als jouw budget is. Heb er een paar bronvermeldingen bij gedaan, de laatste is nog geen € 6. Succes!