Eigenlijk heeft het te maken met de data die niet DIRECT weggeschreven wordt naar een USB stick. Er is een zogenoemde cache aanwezig waar data eerst ingestopt wordt. Als de controller het goed vindt, wordt die data ook daadwerkelijk weg geschreven. Daarom moet je altijd eerst een USB stick "officieel" verwijderen, zodat de cache en buffers geleegd worden, als je dat niet doet, je trekt je USB stick er direct uit, kan het gebeuren dat je niet alle bestanden op je stick hebt staan.
In de praktijk echter, gaat dit tegenwoordig zo snel dat de buffers en cache alles direct kunnen wegschrijven. USB 2.0 kan tot 40mb schrijven, als je dan 16mb cache hebt.. Die heb je dan praktisch niet nodig.
Maar, het is wel raadzaam om het op de juiste manier te doen, daarmee geef je jezelf minder kans op fouten ( stel je hebt een verslag gemaakt die je op school of werk moet laten zien en je hebt je verslag NET gekopieerd, je trekt je USB eruit en eenmaal op school of werk mis je je verslag.. Sja, dan sta je daar mooi.. :)
Door het veilig afsluiten en verwijderen voorkom je zulke dingen. Ik moet er trouwens bij vertellen dat ik uit ervaring spreek, een paar geleden is mij ditzelfde overkomen, eind presentatie. Het werd niet echt gewaardeerd dat ze een half uur langer moesten wachten.