Waarom moet je een usb stick veilig verwijderen?

Zoals de vraag al zegt:
Waarom moet je een usb stick veilig verwijderen?
En kan het veel kwaad als je het niet doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.3K

Het beste antwoord

Dat hoeft niet :). Echter: dan wel graag voor de zekerheid enkele seconden wachten nadat de laatste kopieeractie naar dat stickje klaar is. (Meestal is er dan een lampje die ophoudt met knipperen of helemaal uitgaat of veel langzamer gaat knipperen.)

Om ervoor te zorgen dat je je stickje NIET veilig hoeft te verwijderen, moet je echter wel een instelling aanpassen (op een PC waar je dat niet hebt gedaan of kunt doen, moet je dus wel je stickje veilig proberen te verwijderen):
1. Start
2. Uitvoeren
3. diskmgmt.msc {enter}
4. Rechtsklik op een schijf
5. Eigenschappen
6. Kies de Tab: Hardware
7. Selecteer de betreffende schijf
8. Eigenschappen
9. Policies
10. Optimize for quick removal
Ik heb Engels en Nederlands een beetje door elkaar, maar hiermee moet het lukken.

Als je die instelling niet zo gezet hebt, heb je te maken met caching die de roet in het eten kan gooien bij het verwijderen van het stickje.

M.i. blijven ze trouwens zodanig onbetrouwbaar dat je altijd regelmatig backups moet maken als de betreffende bestanden op je stickje belangrijk zijn. Ik heb er al meerdere kapot zien gaan of verloren zien lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een USB stick veilig verwijderd, dan wordt het dataverkeer van een naar de stick eerst geheel afgerond, voordat je de melding krijgt dat je de stick kan verwijderen.

Als je dat niet doen kan het zijn dat je data mist omdat je computer b.v. nog bezig is om fotootjes te kopiëren, of dat bestanden beschadigd zijn.

En dat kan soms wel heel lastig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij kan een usb stick probleemloos uit een apple/mac getrokken worden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet je usb stick veilig verwijderen om er voor te zorgen dat je usb stick niet beschadigd kwa data dan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk heeft het te maken met de data die niet DIRECT weggeschreven wordt naar een USB stick. Er is een zogenoemde cache aanwezig waar data eerst ingestopt wordt. Als de controller het goed vindt, wordt die data ook daadwerkelijk weg geschreven. Daarom moet je altijd eerst een USB stick "officieel" verwijderen, zodat de cache en buffers geleegd worden, als je dat niet doet, je trekt je USB stick er direct uit, kan het gebeuren dat je niet alle bestanden op je stick hebt staan.

In de praktijk echter, gaat dit tegenwoordig zo snel dat de buffers en cache alles direct kunnen wegschrijven. USB 2.0 kan tot 40mb schrijven, als je dan 16mb cache hebt.. Die heb je dan praktisch niet nodig.

Maar, het is wel raadzaam om het op de juiste manier te doen, daarmee geef je jezelf minder kans op fouten ( stel je hebt een verslag gemaakt die je op school of werk moet laten zien en je hebt je verslag NET gekopieerd, je trekt je USB eruit en eenmaal op school of werk mis je je verslag.. Sja, dan sta je daar mooi.. :)

Door het veilig afsluiten en verwijderen voorkom je zulke dingen. Ik moet er trouwens bij vertellen dat ik uit ervaring spreek, een paar geleden is mij ditzelfde overkomen, eind presentatie. Het werd niet echt gewaardeerd dat ze een half uur langer moesten wachten.