Waarom is een USB-stick op FAT32 sneller dan op NTFS op de ene computer, en op een andere computer dezelfde stick sneller met NTFS?

Thuis is FAT32 sneller (windows 7 - 64bit) en op mijn werk is NTFS sneller (windows XP).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (2)

Dit heeft niets te maken met het bestandssysteem! De USB stick houdt zelf altijd dezelfde snelheid aan en zou op elke computer even snel moeten gaan.

Doordat de structuur van FAT erg simpel is heeft deze een iets snellere performance op kleinere schijven. De limiet van FAT32 is dan ook 32GB, daarnaast kan FAT32 geen bestanden aan die groter zijn dan 4GB. NTFS is veel krachtiger en heeft veel meer mogelijkheden.

Wat ik echter vermoed is dat je een USB2.0 stick hebt, en de ene computer wat verouderd is en niet compatible is met USB2.0 en enkel de snelheid van USB1.0 kan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht zit er in de snellere pc een snellere processor, meer RAM, of stonden er minder schermen open dan op de andere. Was de langzamere computer meer "Besmet" met de updates van windows, waardoor het daardoor trager en trager loopt. En waren beide NTFS besturingssytemen van dezelfde windowsversie? Want ook dat wil nog weleens schelen.. Wanneer je met een USB stick aan de gang gaat, kun je maar best zo min mogelijk schemren open houden. Zet ook zoveel mogelijk, op de achtergronddraaiende programma's uit, als je veel moet kopieren. Dat scheelt...