Kan ik met mijn oude laptop harde schijf een externe NAS maken met FTP?

Hoi Allemaal, Ik heb een IP camera die ook een functie heeft om up te loaden naar een FTP server. Nu heb ik deze niet.

Wel heb ik nog een harde schijf van 640gb liggen waarmee ik al van plan was om die als externe harde schijf te gaan gebruiken.

Bestaat er een externe behuizing voor mijn laptop harde schijf die ik dan kan inzetten als NAS/FTP?

Of is dit veel duurder en kan ik beter een nieuwe kant en klare externe harde schijf met deze functies kopen?

Is mijn laptop harde schijf een SATA 2,5inch?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Google op NAS FTP Server behuizing en je vindt ze in alle soorten en maten en prijzen.
Onderstaand (zie bron) is één van de goedkoopste, met FTP support.
Waarschijnlijk zul je creatief moeten zijn om een 2,5" disk in te bouwen in een 3,5" slot, maar ook daarvoor zijn standaard hulpstukjes verkrijgbaar.

Toegevoegd na 20 minuten:
ik bedoelde natuurlijk 3,5 inch disk naar 5,25 inch disk.
Zie voor inbouw brackets bron 2.

Toegevoegd na 8 uur:
Een FTP server vergt een CPU, die vindt je niet op een gewone USB externe schijf. Je moet derhalve qua prijs vergelijken met NAS servers. Tenzij je de harddisk weer terug inbouwt in je laptop. Dan kun je de oude laptop als FTP server gebruiken. Als je alleen de harddisk wilt hergebruiken (omdat de laptop het niet meer doet), kun je een NAS kopen zonder disk en spaar je zodoende de aanschaf van een disk uit.