Is een USB Ventilator slecht voor de computer?

Beste goeievraag.nl lezers,

Ik heb sinds vandaag een USB Ventilator gekocht en ik vroeg me af of deze slecht zijn voor mijn pc?
Moet de voeding dan wat harder werken of dergelijk?
Ik zet namelijk al heel wat "stress" op mijn pc door spellen te spelen die erg hoge specificaties hebben en denk dat misschien een USB Ventilator erbij kwaad kan.
Oftewel, slecht of niet slecht?

Alvast bedankt

Mvg,

Pavalion

Toegevoegd na 1 uur:
Reactie:
Als het maximum 5 volt is, en de USB Ventilator gebruikt dat gewoon. Dan kan het geen kwaad want die 5 volt(?) is daarvoor bedoeld neem ik aan?
Zelfde als dat ik bijv mijn Ipod oplaad via de usb of dergelijk.

Of zit ik hier nu helemaal fout over te denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.2K

Antwoorden (6)

tja het is wel een stroom vretertje lijkt me
dus je voeding moet harder werken
maar de belasting is wel te overzien
toch ben ik er zelf niet een voorstander voor
ben liever wat voorzichtig met dat soort wegwerp techniekjes.
capthavoc
11 jaar geleden
Een usb poort trekt standaard ( meen ik) 5Volt, Als dat net teveel is omdat je al veel stroom verbruikt, wordt het sowieso tijd om naar een andere voeding om te kijken. Op zich is de ventilator niet slechter voor je computer dan een externe harde schijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De USB poorten hebben een beperkt vermogen om apparatuur te voeden. Door een apparaat dat voeding vraagt aan te sluiten beïnvloed je de andere apparaten die via een USB poort werken. Ik zou zo'n ventilator nooit aansluiten, daar is en USB poort niet voor. Ik sluit ook altijd externe harde schijven aan met een eigen voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let er maar niet op. Wat een gelul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ipod opladen kan best, maar nog een gadget als een ventilator erbij kan de boel verstoren doordat bv het voltage zakt en de poorten niet meer goed werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helaas klopt de redenatie van de heer vdijken niet.
alle usb poorten worden voorzien van 3,5 volt spanning.
als 1 poort gebruikt wordt blijft er op de rest gewoon 3,5 volt staan. Pas als je meerdere apparaten op 1 usb poort aansluit kun je spanningsproblemen krijgen, let wel op de poort waar meerdere apparaten opzitten. Je voeding moet dit normaal aankunnen. Een voeding van minimaal 450 watt kan normaal een volledig opgebouwd systeem voorzien van stroom. Je voeding gaat zeker niet minder stroom leveren door iets aan te sluiten op USB. Hiervoor zijn beschermingen ingebouwd in de voeding.
Je kunt met een gerust hart je USB ventilator gebruiken. De techniek is zo eenvoudig en het verbruik zo minimaal. Dat kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan niet kwaad, maar je kan ook een usb oplader met een female en male usb gebruiken en dan zo kun je de koeler rechtsstreek aan je stopcontact zetten, en dat is helemaal niet erg, dat doe ik ook tijdens het gamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is helemaal geen probleem, dergelijke gadgets zijn er geruime tijd en er is nog geen laptop/pc of wat dan ook overleden hierdoor.
Heb hier nog een laptop op zo'n koelerplateau staan en die doet het al meer dan een jaar zonder manco's en wordt ook gevoed dmv een usb poort.
Ook gebruik ik een externe schijf die zelfs twee usb poorten nodig heeft daar 1 poort te weinig levert om deze schijf te kunnen gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus