300w of 500w pc?

ik ben opzoek naar een andere pc voor onder andere videobewerking nu heb ik twee pc gevonden die ongeveer gelijk zijn nu is er een een 300W en de andere een 500w pc wat houd dit in en waar moet ik genoeg aan hebben.

Toegevoegd na 2 uur:
het gaat hier om een:
Asus CM6650-BN002O - i7 2600/8GB/2TB/GT530
en een:
AP Tornado III - i7 3770/8GB/2TB/GTX560

bieden van computerland

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

500w gewoon voor die gaan
ik zal er maar vanuit gaan dat de rest hetzelfde is
maar hoe beter de voeding dat is wel een voordeel
ook voor eventueel latere hardware toevoegingen
ook usb poorten en appparaten die je er aan hangt kost weer stroom een beetje overkil is nooit weg
capthavoc
11 jaar geleden
Ik denk dat dit staat voor het aantal watt van de voeding. Maar als de ene 300 heeft en de andere 500 dan zullen de pc's wel wat verschillen hebben omdat bij een kant-en-klare pc alle onderdelen altijd goed op elkaar afgestemd zijn. Welke je het best kunt nemen weet ik niet, dan zou ik namelijk de specs van de pc moeten weten.

Toegevoegd na 3 uur:
Er zit toch en vrij groot verschil in de pc's, met name de videokaart. In de asus zit een simpele videokaart en die trekt maar weinig stroom in de AP TORNADO zit een gtx 560. Dit is een behoorlijk goede videokaart en die trekt dus ook meer stroom. Beide pc's zijn trouwens wel geschikt voor videobewerking omdat er in beide pc's een goede processor en genoeg ram in zit. Toch zou ik gaan voor de AP Tornado III omdat die een goede videokaart heeft, en dit is ook wel handig voor videobewerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
300W of 500W geeft aan hoeveel vermogen de onderdelen in die pc's aan stroom uit de voeding kunnen trekken.
Dit betekent dus niet dat de ene pc constant 300W verbruikt en de andere 500W. Maar mochten de onderdelen 400W vragen en er zit maar een 300W voeding in dat lukt niet en waarschijnlijk zal de voeding zichzelf om schade te voorkomen uitschakelen, slechte voedingen branden gewoon door.

De PC's van tegenwoordig verbruiken meestal iets van 300W wanneer je ze zwaar belast. Dit is trouwens het wattage dat uit het stopcontact getrokken wordt niet wat de onderdelen daadwerkelijk aan stroom vragen. Er gaat namelijk ook een deel verloren bij het omzetten van 230V naar de verschillende voltages die een computer gebruikt. Tegenwoordig meestal tussen de 10 en 20%. Dus een 300W voeding kan ±360 uit het stopcontact trekken als die 300W aan 't leveren is.

Wbt het wattage vd genoemde pc's zou ik eerder voor die met 500W voeding gaan. Sowieso omdat meer ruimte nooit weg is maar 300W voor een i7 2600 systeem vind ik wel aan de magere kant, dan loopt de voeding bij zware belasting vrij veel op z'n tenen, is sowieso minder efficiënt maar komt de levensduur ook niet ten goede. Daarnaast presteren de meeste voedingen het meest efficiënt bij een belasting van rond de 50%. Daar zul je met een 500W voeding dus dichter bij in de buurt zitten.

Sowieso is de 2e (i7 3770) pc een stuk krachtiger dan de eerste pc. Dus kun je daar sneller render activiteiten omtrent videobewerking mee afronden ofwel minder lang wachten op de verwerking van je bewerkingen.

Of het ook echt een mooi gebalanceerd systeem is voor jou situatie is een ander verhaal en en op basis van "oa videobewerking" moeilijk in te schatten.
Er zit bv een aardig krachtige videokaart in, is echter nog altijd nauwelijks interessant voor videobewerking aangezien nog altijd bar weinig gebruik wordt gemaakt van de kracht van videokaarten op dat gebied. Dus die is eerder leuk als je ook nog wat wilt gamen op dat systeem.

Als je echt een goed op jou afgesteld systeem wilt moet je eens een muntje opgooien op een vd computer forums daar zitten altijd genoeg mensen die het leuk vinden een samenstelling te maken die bij een bepaalde persoon in kwestie past en natuurlijk ook in het budget past.