Wat kost een snelle PC voor _professionele_ grafisch ontwerpers tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (4)

Kom je toch uit bij Apple en die zijn duur, ca 1900 ballen:

http://www.computerstore.nl/product/133530/apple-imac-27-3-1ghz.html

En doe daar nog maar 100 bal bij voor extra RAM
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt onzin. Apple os heeft zeker zijn voordelen, maar een Windows computer doet daar zeker niet aan onder. En niet te vergeten; je kunt wel een pc van 1900 hebben, maar bij apple betaal je meer voor de os en vormgeving dan voor de hardware.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Robin:
Heb je ook rekening gehouden met tijdrovende zaken (tijd=geld) als:
-Minder geklooi met security op een Windows-PC?
-Minder geklooi met vastlopers op een Windows-PC?
-Minder geklooi omdat op een Apple de boel doorgaans intuïtiever werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste professionals gebruiken nog steeds Apple-producten. Een professioneel timmerman koopt zijn hamer ook niet bij de Hema, terwijl die verdomde goed zijn. Het hoort er ook een beetje bij dat je Apples gebruikt. Apple heeft een zeer lange traditie in grafische toepassingen. Ik heb zelf als architect ook jaren met Apple machines gewerkt, maar ben er van afgestapt omdat het totaal niet compatible met de toen gangbare Windows-machines was en de prijzen echt onredelijk hoog waren. Nu Apple met Intel-processors werkt, overweeg ik om weer een Apple te kopen. Als je bezoek van klanten hebt, zegt dat ook iets over je bedrijf.
Rond de 1750 euro heb je een goede pc. Neem genoeg ram geheugen en een ssd harddisk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gaat kijken naar wat je eisen zijn kun je al een complete pc laten bouwen voor 6 a 700 euro.

Dit omdat hetgeen je nu koopt voor dat geld al net zo snel is als de absolute top van 2 jaar terug.

ikzelf werk met inventor, dit is een 3d cad teken pakket wat algemeen ook als zwaar word aangezien. Hiervoor gebruik ik een quad core van AMD met 8Gb geheugen, een 2 Gb videokaart en dit is hiervoor ruim voldoende.

een standaard harde schijf is wel al voldoende, mits groot genoeg (grafisch hoogwaardige dingen kosten veel ruimte) dus minimaal 1 TB op een partitie enkel voor je pakket.

Je moet eigenlijk eerst gaan kijken welk pakket je wilt gebruiken en aan de hand daarvan een pc laten samenstellen.

Houd er rekening mee dat het pakket vaak vele malen duurder is dan de pc....

mijn pc was 650 euro (in onderdelen, zelfbouw) en het pakket waarmee ik werk heeft 6500 euro gekost....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagstelling laat te wensen over dus ik zal nog wat aannames moeten maken.

Ik vraag me bijvoorbeeld af wat je bedoeld met een 'professionele grafisch ontwerper'. Natuurlijk is dit belangrijk om de definieren omdat we dan weten wat voor toepassingen deze wil gebruiken. Hier komen de aannames:
*Adobe Photoshop
*Adobe Illustrator
*Adobe Indesign

Ik noem de Adobe software omdat dit heel veel voorkomt, je kunt hier vergelijkbare pakketten invullen.

Aangezien je deze vraag stelt denk ik niet dat je erg technisch aangelegd bent (op computer gebied), laat je vooral niets aanpraten! Het is een veelgemaakte misvatting om het woorden 'professioneel' en 'grafisch ontwerp' te associeren met hoge specificaties en hele dure systemen. Bij de gemiddelde grafisch ontwerper staat de pc zich dan ook spreekwoordelijk dood te vervelen omdat hij eigenlijk de hele dag niets doet. Dit misverstand komt doordat grafisch ontwerp vaak op een lijn wordt geplaatst met 3d ontwerp en videobewerking, wat beduidend 'zwaarder' is.

Oftewel; dit is niet echt veeleisende software. Alleen als je over enorme bestanden veel filters gaat toepassen zul je baat hebben bij een snelle pc.

Dus wat is belangrijk?

*High mid-end tot low-high end processor, Intel core I5 of I7
*voldoende werkgeheugen, 8gb.
*budget videokaart (photoshop kan deze beperkt gebruiken, lever weinig snelheidswinst op)
*SSD van rond de 250gb voor aardige opslagruimte.
*HDD voor grote hoeveelheden data opslag, grootte naar behoefte.
*besturingssysteem.
*Tenminste 2 goede en grote monitoren.
*Goed toetsenbord en belangrijker, een goede muis.
*Besturingssysteem, afhankelijk van voorkeur.

De pc kost je zo'n 800-1000 euro. Daarbij komen twee monitoren, prijs volledig afhankelijk van de keuzes die je maakt.