Waarom heeft een USB-kabel 2 verschillende stekkers (1 plat en 1 vierkant)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Omdat 1 kant bedoeld is voor het apparaat (printer, hard disk) en de andere kant voor de computer. Als beide hetzelfde waren, dan zou men kunnen proberen om 2 computers (of 2 printers) aan elkaar te koppelen, en dat gaat niet (in ieder geval niet met alleen een passieve kabel).

Toegevoegd na 3 uur:
USB is zo ontworpen dat je een "host" hebt waaraan je meerdere "devices" kunt hangen. De host is dan je PC (of laptop), de devices zijn toetsenborden/muizen/harde schijven/webcams/printers etc etc . Op de host zitten de "platte" connectoren, aan de devices zit ofwel een vast kabel, of een vierkante connector. Doordat die connectoren verschillend zijn, is het onmogelijk om een host op een host aan te sluiten, of een device op een device, en dat is prettig omdat dat toch niet zou werken.
gvrox