Welke voeding voor een externe harde schijf is beter: netstroom of via usb van de laptop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
6.2K

Het beste antwoord

Het kan best zijn dat oudere USB poortjes niet voldoende stroom kunnen leveren. Zelfde verhaal voor frontpanel usb poortjes op een desktop. Een (passieve) hub ook weer een zelfde verhaal. Zo zijn er misschien nog wel een paar van dit soort situaties te bedenken.

Dus ik vind dat je wel kunt stellen dat via netstroom beter is, dat werk tenminste altijd. Lijkt me toch de zwaarst wegende factor voor een mobiel te gebruiken apparaat.

Via USB is wel weer makkelijker zolang het gewoon werkt, geen gedoe met extra bekabeling/adapter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat maakt niet uit, stroom is stroom, of dat nou vanaf je laptop komt of via een voeding op netdtroom. Enige verschil is dat de accu van je laptop eerder leeg zal zijn...

Toegevoegd na 23 seconden:
netdtroom=netstroom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt beide, de ene oplossing is niet beter dan de andere.
Alleen als de externe disc meer dan 500 mA trekt is een netadapter aan te bevelen, maar er zijn ook speciale kabels met twee USB-stekkers om in de laptop te steken zodat je meer stroom beschikbaar hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet gewoon kijken wat het beste is voor jezelf, want als het soms de bedoeling is om ze te kunnen gebruiken als je onderweg bent, dan zou ik gaan voor een usb schijf, die kun je overal gebruiken, daar denkt men bij aankoop vaak niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een 'grote' 3,5 inch harde schijf hebt, heb je geen keus. Die kan alleen maar door een losse 230 v. adapter gevoed worden.
Bij een kleinere 2,5 inch schijf heb je vaak ook geen keus. Die wordt gevoed over USB en je hebt geen mogelijkheid om die extern te voeden. En als die mogelijkheid wel bestaat is er vaak geen reden om dat te doen, tenzij je te veel USB-apparaten hebt aangesloten die veel stroom vragen.
escape