Hoe test je zelf of een pc voeding nog werkt?

Hoe ga ik te werk om een pc-voeding te testen of ze nog werkt. Het gaat om een oudere desktop pc met een voeding van ongeveer 4OO watt. De pc start niet meer. Ik vermoed dat de voeding de geest heeft gegeven. Ik wil het echter zeker weten. Ik vermoed dat ik best de voeding uit de pc-kast haal en dan test, maar hoe je dat op een veilige manier en zonder dat ik een tester of iets dergelijks moet aankopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
10.5K

Het beste antwoord

Voeding helemaal loskoppelen van de pc. Dan op de brede stekker (zit normaal op het moederbord) de groene en een zwarte (maakt niet uit welke zwarte) doorverbinden met een verbogen paperclip. Nu moet de fan van de voeding gaan draaien. Je kan evt. een cd/dvd speler aansluiten en kijken of de lade open wil. Als de fan draait en de lade gaat open dan is de voeding goed.

En nee, je krijgt geen stroom :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NEE, dan test je alleen of de voeding wel de uitgangspanning heeft maar dan weet je niet of hij de stroom kan hebben waar hij voor berekent is. Zo kunnen er door oudheid elco's uitdrogen, en dan gaan ze bol staan. En met een CD ROM test je alleen de 5v en 12v rail, en zoiets vraagt ook weinig stroom. Kijk zeker uit voor de 5V Standby rail want die geeft 5V met meestal 2A naar het moederbord als standby spanning. Als de spanningen correct zijn, open dan de voeding en kijk of er lekkende of bolstaande condensators in zitten. Kijk ook vooral uit voor lichte (goedkope) voedingen, want die kunnen je moederbord opblazen door overbelasting, omdat er componenten inzitten voor zwakkere voedingen dan waarvoor hij berekent is.

Andere antwoorden (3)

Gewoon een multimeter erop, stekker erin, en kijk waar het fout gaat.

Als je dat niet vertrouwd, dan kun je de voeding nog losmaken en kijken of de zekering er misschien doorheen is geknald. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op veel moederborden zit een (meestal groen)led-lampje dat gaat branden als je de computer aanzet.
Als dit lampje niet brand is waarschijnlijk de voeding naar de filistijnen.
Ga naar de kringloopwinkel en koop een gebruikte voeding voor minder dan € 5,00. (wel goed op de wattage letten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja je kunt hooguit proberen of die nog aan gaat dus door groen met zwart te sluiten op de 20/24pin stekker.
http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html

En als die niet aan zou gaan kan het zoiets eenvoudigs zijn als een doorgebrande zekering. Vooral de oudere voedingen hadden nog zekeringen die na overbelasting vervangen dienen te worden. Bij nieuwere voedingen is het doorgaans genoeg om even de voeding vd stroom te halen zodat zo'n zekering gereset wordt.

Voor overige tests heb je een volt/multimeter nodig. Maar zelfs dat zegt niet alles want alleen onder flinke belasting zeggen de metingen echt iets tenzij ze zonder belasting al niet kloppen natuurlijk.

Een tip.
Voedingen lopen op den duur vol met stof. Het is eigenlijk vrij eenvoudig om een voeding open te draaien. Dus ook verstandig om eens in de 2j bv een voeding van binnen goed schoon te maken. Ik denk ook dat veel voedingen door verstoffing vroegtijdig de geest geven. Vooral omdat ze de warmte niet goed meer kwijt kunnen op gegeven moment met alle gevolgen van dien.