[Zie toelichting!] Staat mijn harddisk op punt van overlijden?

Of is het volgende gedrag van de harddisk iets wat hoort bij dit type?

Ik heb een Samsung HD103SI en een Samsung HD154UI beide schijven maken vrijwel geen geluid, totdat ik iets ga doen wat de harddisk(s) aanspreekt. Ik probeer bijvoorbeeld een map te openen op 1 van de schijven, dan hoor ik dat de schijf gaat spinnen, geeft een klik en dan opent de bewuste map. Dit proces neemt vaak een seconde of 4 in beslag.

Heb de schijven al gescand op errors, maar daar komt geen melding vanaf.

Nou zijn deze 2 schijven speciale "eco friendly", groene schijven, dus wellicht uit milieu overwegingen dat ze dit gedrag vertonen en dat ze alleen opspinnen en actief zijn zodra dit echt nodig is..

Ik vind het hoofdzakelijk buitengewoon irritant als dit een "feature" is...

Nou de hamvraag, zijn ze aan het overlijden of hoort dit?
Heeft iemand ervaring met deze schijven en bijbehorend gedrag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je PC niet idle was, mag het zeker niet 4 seconden duren voordat een map wordt geopend. Als je PC wel idle was, dan kan ik me voorstellen dat je OS of de schijf zelf de boel uitzet. De Windows-instelling is snel te vinden (energiebeheer), die van de harddisk lijkt me een sinecure - maar er zijn vast tooltjes om de firmware aan vernieuwen of aan te passen.
En als de harddisk het gedrag in het begin na aanschaf niet vertoonde, zou ik inderdaad denken aan het overlijden van de harddisk en zo snel mogelijk alles backuppen zo lang het nog kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

maak je geen zorgen.... de geluiden die je beschrijft horen bij een werkende harde schijf..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoorbare klik als je een map aanklikt? Lijkt me toch niet echt standaard...
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Nee, lijkt mij ook niet, tenzij het geluid uit de boxen komt en het een windows klikje is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat dacht ik dus ook heer voldermort ;)