Wie weet een snelle fotoscanner?

Ik heb in de loop der jaren heel wat foto's met een nog 'ouderwetse' fotocamera gemaakt en laten afdrukken. Zo'n 4500 foto's liggen in een paar dozen te verstoffen op zolder. Zonde toch?

En om deze 'stuk voor stuk' te scannen met een veelgebruikte flatbedscanner lijkt me écht een monnikenwerk. Geen beginnen aan.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat er een fotoscanner moet bestaan, waar je een stapeltje foto's (bijv. 50 of 100 stuks) inlegt en deze dan 'stuk voor stuk' automatisch scant en als afzonderlijk JPG bestand op je computer in en bepaalde map opslaat.

Wie weet waar ik zo'n apparaatje kan kopen?

Voor een redelijke prijs uiteraard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat zoiets voor 'een redelijke prijs' niet bestaat. In bedrijven heb je copiers (die kosten vele duizenden euro's) staan waarbij je documenten snel achter elkaar kan scannen; en ook dan moet je na elk document (/foto) opnieuw zelf op een knop druk nadat je de volgende foto hebt klaargelegd.

Het beste antwoord

Daar heb ik, als ervaren foto-amateur, nog nooit van gehoord en ik heb even rondgevraagd, maar anderen hebben daar ook niet van gehoord.

Dat het bestaat, dat zal wel.
Voor bedrijven.
Dus wat je kan doen is eens rondneuzen op het net, om te zien wat er allemaal mogelijk is aan het "laten" scannen van je foto's.
Voorbeeld:
http://www.trigger.nl/fotos/fotos-scannen

Een van de betere, zo niet meest geavanceerde fotoscanners van Canon, kan dat ook niet en kost Adviesprijs: Euro 249 inclusief BTW
http://www.letsgodigital.org/nl/26146/canon-fotoscanner/

Of je koopt een aardige fotoscanner en je neemt de tijd.
Kan een hele rustgevende bezigheid zijn....
http://www.kelkoo.nl/ssc-115401-fotoscanner.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips. Ik ben inmiddels flink aan 't scannen geslagen en gaat vrij vlot moet ik zeggen. Het is de Epson flatbedscanner geworden. Goede kwaliteit fotoscans en software die volledig aan mijn 'eisen' voldoet.

Andere antwoorden (3)

De scanner die jij voor ogen hebt is er gewoonweg niet voor normale consumenten en als ie er al is is ie zeker niet goedkoop.
Je kan de snelheid wel wat verhogen door meerdere foto's tegelijk te scannen en ze of als 1 foto op te slaan
of als je programma dat toestaat meerder verschillende scan gebieden aangeven maar dat kost ook weer tijd zeker als ze net weer een beetje scheef liggen
met en beetje mazzel kan je 3 of 4 tegelijkertijd insscannen. opslaan als 1 foto en later met knippen en plakken ze uitsnijden als als jgp opslaan
handig is wel de eerste grote foto als bmp op te slaan
dan verlies je weinig kwaliteit.

maar zoveel foto kan je beter uitbesteden lijkt mij.
capthavoc
12 jaar geleden
Misschien is dit iets; alleen niet echt een 'redelijke prijs':
http://tweakers.net/pricewatch/241193/plustek-adf-pl2546.html
Heeft een '50 page Automatic Document feeder'. Gebruik dan 'scan to application' (bijv. Photoshop) om te batch-scannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de negatieven nog hebt dan kun je een negatievenscanner kopen bij een elektronicazaak voor vrij weinig. Kost ongeveer vanaf 30 euro. Hiermee worden de negatieven automatisch door het scannertje getrokken dus. Voordeel is dat als de negatieven goed zijn dat je originele kwaliteit hebt en het gaat redelijk snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier niet om negatieven, maar om foto's.