Hoe weet je wat het maximale geheugen is van je laptop wat je kan uitbreiden?(zie omschrijving)

Ik heb een acer Aspire 5742Z, deze heeft 4gb geheugen. Nu wil ik daar een extra geheugen "bijprikken"Hoe weet ik wat ik maximaal kan toevoegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

Tenzij je een 64 bits besturingssyteem hebt, heeft extra geheugen geen enkele zin omdat een 32 bits besturingssyteem niet overweg kan met méér dan 4GB geheugen.
Voor de juiste specs van jou laptop zou ik gewoon even op de site van de fabrikant kijken.
Wil je echt persé méér dan deze 4GB zal je dus ook Windows 7 64 bits moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel geheugenbanken er zijn en alle informatie daarrond, zonder je laptop open te maken. Het programma heet AIDA64.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geprobeerd jou laptop op de site van acer te vinden maar helaas niet te vinden op de product pagina waar vermeld staat hoeveel ram er max in kan. Hij is enkel terug te vinden op de support/driver pagina waar verder nauwelijks iets aan informatie over de laptop te vinden is. Er wordt daar wel een tooltje aangeboden die uit kan lezen om welke hardware het gaat waarmee je wellicht verder komt.
http://global-download.acer.com/FilesDownload\HWID\HWVendorDetection.exe

Maar wellicht dat je dat soort zaken beter met HWinfo32 uit kunt lezen (beste gratis alternatief voor AIDA64 wat hierboven genoemd wordt).
http://www.hwinfo.com/

Als ik trouwens kijk naar 5749 modelletjes is het steeds max 8GB. Dus goede kans dat dat voor jou ook geld. Je hebt denk ik wel maar 2 slots beschikbaar dus als er nu 2x 2GB in zit zal dat in z'n geheel vervangen moeten worden naar 2x 4GB bv (tenminste als je dual channel intact wilt houden).

Wat is trouwens de reden voor de upgrade plannen? Lijkt me een beetje stug dat je een tekort zou hebben met 4GB. Heb je het ramgebruik al eens onder de loep genomen? En zit het ook steeds tot de nok toe vol (of iig bij dat wat je denkt te willen versnellen met meer)?