Hoe krijg ik draadloos 54 mb/s internet?

Ik heb net een nieuwe router gekocht, eentje die via wifi 300mb/s aankan. Hij ondersteunt 802.11n en mijn laptop ondersteunt ook 802.11n.
Mijn laptop kan draadloos maximaal 144mb/s binnen krijgen.

Maar hij krijgt maar 20 mb/s binnen, ik gebruik ziggo alles in een plus met 54mb internet.

Direct aan de kabel krijg ik ook 50mb/s maar via wifi maar de helft.
Hoe kan ik dit oplossen, want via wifi zou ik ook 50mb/s moeten krijgen.

Ik heb hem getest door de laptop naast de router te zetten, en hier gaf hij dus 20 mb/s aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (4)

Dat kan bijna niet, de snelheid van draadloos internet wordt meestal door de helft 'gehakt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een korte reactie op het vorige antwoord:
Het aantal MB/s of KB/s ( licht eraan wat voor router je hebt ). dus wat hier staat over dat het door de helft gehakt word is dus niet waar want dat verschilt namelijk per router.

Het antwoord op Uw vraag:
Een Computer/Laptop heeft op het moederbord een ingebouwde netwerkkaart zitten.
Bij een laptop is het vaak het geval dat als je de standaard
netwerkkaart hebt die in de Laptops tussen gemiddeld 300 en 580 Euro zitten van wat slechtere kwaliteit zijn.
Wat hoogstwaarschijnlijk bij u het geval is.

M.V.G M.Koets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongeveer als volgt:

"Er is veel verwarring over de snelheid van 802.11-apparatuur. In advertenties en folders doet men alsof de vermelde snelheden vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld ethernet-snelheden. Ook in het bovenstaande wordt steeds gesproken over "doorvoersnelheid". De snelheden 11Mbps of 54Mbps zijn echter geen doorvoersnelheden maar de ruwe snelheden van het radiokanaal. De radioverbinding is half-duplex (de stations kunnen alleen om-en-om zenden, niet tegelijkertijd) en er gaat tijd verloren bij het omschakelen van richting. Bovendien komt er nog extra overhead bij door foutcorrectie en hertransmissie. Al met al is de daadwerkelijke doorvoersnelheid maar hooguit de helft van deze radiokanaal snelheid, en meestal minder."

Het komt erop neer dat het radiosignaal niet full-duplex is, maar half-duplex. Full-duplex houdt in dat je tegelijk kan zenden en ontvangen, half-dusplex, betekent dat je niet tegelijk kan zenden en ontvangen. Het Wifi verkeer is IP verkeer. IP-verkeer heeft veel overhead, er gaat veel extra verkeer tussen de zender en de ontvanger. Als je tegelijk kan zenden en ontvangen, dan is die overhead niet erg, maar als je je moet wachten tot de router klaar is met zenden van een IP-pakket, zodat je laptop terug kan zenden dat het pakket is ontvangen, dan krijg je een vertraging die meer dan de helft van de effectieve snelheid weghaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er iets verkeerds gaat met je wifi verbinding. probeer je wifi verbinding zo stabiel mogelijk te krijgen en kijk naar optimalisatie opties in je handleiding. zorg voor de test doeleinden dat je 1 apparaat. aansluit. Als dit niet helpt heeft het met de kwaliteit van je router te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of misschien de kwaliteit van wifi adapter in je laptop.