wat is procedé bij een processor?

bij een chipset staat soms "procedé 90 nm" wat houd dat in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Dat is de wijze waarop de chip gemaakt/gebakken is. Met dit proces kan de Chip 2x zo klein zijn.

http://tweakers.net/nieuws/31187/intel-introduceert-nor-flashgeheugen-op-90nm-procede.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Dat is wel een wat oudere link, en gaat over NOR flash chips. Tegenwoordig is 90nm wel een beetje achterhaald.
90nm staat voor 90 nanometer, dat is 90 miljardste meter. Het is een maat om aan te geven wat de afstand is tussen de elementjes (bv transistoren) op de chip. Eens in de zoveel tijd stappen de fabrikanten van chips over op een kleiner procede, want dan kun je zuinigere/snellere/kleinere chips maken. 90nm is al uit 2002, de modernste chips worden tegenwoordig op 22nm gemaakt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/22_nanometer
(daar staat trouwens ook dat die 22nm de helft van de afstand is tussen gelijke elementen, ik neem aan dat het voor 90nm net zo werkt)
gvrox