Help ik heb mijn externe harde schijf laten vallen. Soms doet hij het. Hoe kan ik hem maken?

Deze externe harde schijf van Verbatim heb ik opgedeeld in 2 partities. 1 fat 32 en Ntfs. Op mijn windows pc ziet hij de fat 32 wel maar kan er geen bestanden vanaf kopieren. De ntfs schijf ziet hij als lokaal station maar die schijf is niet toegankelijk en moet geformateerd worden. In ubuntu ziet hij allebei de schijven en kunnen sommige bestanden ervan gehaald worden (van de ntfs). Met recuva heb ik gedeeltes terug kunnen krijgen. Ik heb het idee dat hij dus niet helemaal kapot is. Hij tikt niet (wel ff gedaan maar nu niet meer). Ik wil de harde schijf openmaken maar ik weet niet hoe. Er zitten geen schroeven in of zoiets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (4)

waar je tegen aankijkt is de behuizing. erin zit gewoon een echte harde schijf. je kunt deze wel openmaken, maar daar schiet je niet veel van op. je kunt het beste de hele schijf formatteren, maar dan verlies je wel alle gegevens. als je echt wilt proberen bestanden terug te halen moet je naar een reparatie/computer winkel gaan, misschien dat die meer kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde 2/3 jaar geleden gehad, ik heb hem nog steeds, soms doet hij het wel, soms niet, altijd weer een verassing.

Mycom heeft tegen mij gezegd: "Hij stond zeker aan toen je hem liet vallen?" Dat klopt. "Als ze uit staan, kunnen ze meer hebben, maar dan is het nog niet bevorderlijk."

Op mijn vraag wat ze er aan konden doen: "Niets, hij is grotendeels kapot, je hebt mazzel als hij het doet, zo niet dan doet hij het niet. reparatie is vaak niet mogelijk, en als het al kan, duurder dan een nieuwe kopen."

Dus als ik jou was, zou ik kijken of je er nog data af kan halen, en hem daarna niet meer gebruiken.
12 jaar geleden
Ik gebruikte een recovery programma. (
Data Doctor Recovery) ....als je een beetje geluk hebt kan je alles terug halen;
Foto’s ,-muziekbestanden pdf's en gezipte programma's zijn geen probleem.
Met opgeslagen losse tekst (veelal voor paswoorden en regristratienummers en emails , moet je wat geluk hebben ....soms is de tekst wat gescrambeld en staat er wat machinetaal tussen

ntfs en fat

Toegevoegd na 6 minuten:
De beschadigde sectoren zijn echter niet terug te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het open maken van je schijf heeft geen enkele zin. Je maakt er dingen alleen slechter mee. Er zijn vermoedlijk wat defecte leeskoppen door de val of er zitten krassen of putjes in je platters (De schijfjes waar de data op staat)

Wij hebben wat hardware-ondersteunende apparatuur, waardoor we van dit soort slechte harde schijven toch nog wel eens data kunnen halen. Dit is echter duizende euros kostende apparatuur. Softwarematige recovery heeft bij fysieke defecten dan ook niet echt zin.

Als de waarde van je data weinig tot niets is, kun je je schijf best open maken. de schroeven zitten waarschijnlijk onder de sticker met merk en type informatie van de schijf.
Kijk gerust wat er gebeurd als je de leeskop er uit haalt en vervangt voor een andere of probeer dezelfde maar eens terug te plaatsen. 99% kans dat dat mis gaat en je schijf het helemaal niet meer doet.

Mocht de schijf je wat waard zijn, dan kun je naar een data-recovery bedrijf gaan. Of wij dat nu zijn of een ander bedrijf.