Nee, het besturingssysteem zoals Windows of Linux bevind zich op de harde schijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij start nog wel op naar het bios
maar je kan er verder niets mee
je krijgt dan de melding te zien
no boot device
restart F1
capthavoc
12 jaar geleden
Ja, je kan dan gewoon vanaf cd of diskette een OS inladen. Echter het OS wat je normaal draait kan je natuurlijk niet bereiken, die staat namelijk op je hardeschijf. De eerste PC die ik had, had geen hardeschijf, ik moest dus altijd opstarten vanaf een diskette. Tegenwoordig kan je bijv. een Ubuntu cd's downloaden en deze draaien zonder hardeschijf.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dingen die je niet uit een pc kan halen:

Moederbord
CPU
(alle) RAM geheugenbankjes
Voeding

Dingen die je er wel uit kan laten

DVD-drive
Diskette station
Hardeschijf (als je een OS op CD/diskette hebt staan)
Een aantal RAM geheugenbankjes zolang er 1 overblijft

Een videokaart kan je er uithalen als je ook een geïntegreerde videokaart hebt (op moederbord of CPU).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste computer die ik gebruikte had niet eens een harde schijf ;-)
gvrox
12 jaar geleden
Ik heb een lange tijd een laptop gebruikt waarvan de harde schijf kapot was; ik had op een USB stickje van 2GB een Ubuntu installatie gezet, zo kon ik toch prima browsen :) Dus inderdaad, een harde schijf is niet per se nodig. Mijn eerste computer had niet eens een disk drive, alles op een cassette-bandje (wat een luxe tegenwoordig). +1
Hoe groter je besturingssysteem hoe lastiger het wordt.
Er zijn op internet veel besturingsystemen te vinden die erg klein zijn en je bv op een USB stick kunt zetten.
Je kunt dan opstarten vanaf een USB-stick (of DVD zoals de vorige poster zei).

Als het besturingssysteem eenmaal is ingeladen, kun je in principe de CD/DVD of USB stick verwijderen, echter de onderdelen die nog niet in het geheugen geladen zijn, kun je niet starten en de kans is groot dat je systeem snel vastloopt....

Om te kijken wat er gebeurd is het makkelijk om een bootable cd/dvd te nemen en die eens te starten op je computer om daarna die CD/DVD of usb stick te verwijderen. Dan kun je het zelf ervaren.

Zie de link voor een USB mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst dacht ik, wat een domme vraag, maar zo dom is die vraag niet eens. Je kunt je computer met hulp van een Ubuntu cd of ook memory kaart booten. Dat hangt dan wel af van de leeftijd van je computer. Ik doe het zelf wel eens als mijn harde schijf vernieuwd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet, of het zou een externe schijf moeten zijn.
Opstarten met cd zal ook niet gaan, aangezien de stuurprogramma's ook op de schijf staan.