kan een kabel met 24 pin gebruikt worden in een pc die bedoeld is voor kabel met 20 pin?

mijn pc wilde niet meer opstarten. nu heb ik de voeding van mijn oude pc er uit gehaald. de verloopkabel van deze pc had echter maar 20 pin en het moest 24 zijn. ik heb de kabel er toch ingedrukt en de pc doet het weer. nu wilde ik gewoon om is te kijken of die voeding waarvan ik dacht dat ie kapot was is in me oude pc zetten. Nu is dus de verloopkabel te groot. hij is 24 en moet 20 zijn. Maar de laatste 4 pins kun je buigen dus kon ik de kabel toch inpluggen. Echter toen ik de pc aan zette starte hij wel en ging niet meteen uit. Het leek of hij nu wel aan bleef maar ik vond dat de pc begon te stinken en was bang dat ik kortsluiting kreeg of erger dus trok ik de stekker er gauw maar weer uit. Kon dit nou eigenlijk wel wat ik aan het doen was en rook ik gewoon stof of heb ik geluk gehad dat ik de stekker er uit heb getrokken. Me andere pc doet weer prima terwijl daar ook niet de goede lengte kabel in zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

ik durf het je niet precies te zeggen
de layout van een 20 pins is waarschijnlijk niet anders dan de 24 pins maar het lijkt me echt niet verstandig
de 4 overgebleven pins zijn een extra voedingpunt volgens mij
maar ik zou er echt nooit dat risico mee willen lopen
passende voeding bij passend moederbord
je durft wel want dat zou ik nooit durven tenzij je geen moer geeft om je moederbord. en al zeker niet om je voeding
maar ik zou zeggen probeer eens het voltage schema van een 20 pins en 24 pins naast elkaar te leggen

Dan zie je misschien dat er voltage verschillen zijn
omdat het maar om lage voltage gaat lijk dat niet zo erg
maar je amperage is de killer

zoals gezegd ik zou het nooit wagen.
capthavoc
12 jaar geleden
Is geen enkel probleem! Die 4 pinnen zijn extra stroom voor computers die het nodig hebben, maar voldoet 100% aan de standaard.

Je kan dus zonder zorgen de boel aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vroegah, was er alleen maar 20 pin, toen 24 pin uitkwam kwamen de voedingen uit met 20 pin, en een losse 4 pin. (zie afbeelding)

in principe is het geen probleem als je de 24 pin stekker op de 20 pin connector aansluit, je kan hem zelfs niet verkeerd aansluiten(kijk maar bij het plaatje, en hoe die pinnetjes zijn gevormd).

maar let er wel op dat de het overgebleven stukje
connector uitsteekt, zitten er dus hier hoge onderdelen op het moederbord, dan past het niet.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.techworks.pl/21szpak/eversilver48/big/ever16.JPG

sorry GS at mn afbeelding op :P

Toegevoegd na 2 uur:
als je me een duimpje naar beneden geeft, graag onderbouwen waarom.. domweg minnetjes geven is zo flauw..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi,
ik zag een 'duimpje naar beneden' dus ik dacht meer info over dit symbool te krijgen als ik er op zou klikken.
sorry, ik wist niet dat het meteen een afkeurpunt zou opleveren.
ik vind het een prima antwoord, zeker omdat er ook nog een plaatje bij zit. een plaatje zegt meer dan 100 woorden.