hoe kan het dat een VGA-kabel 15 contactpunten nodig heeft om een beeld over te dragen en een coax- of AV kabel maar twee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt dit? http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2006/11/vga_pinout.jpg

Antwoorden (2)

Coax brengt geen video over er is nog een tuner nodig om er video/beeld van te maken.

AV-kabel (ik neem aan dat je composiet video bedoelt) is veel slechter van kwaliteit (zowel kleur als resolutie). VGA kan hoger dan 1080p overbrengen (hoewel sommige tv's 1080p over VGA niet toelaten).

VGA heeft voor Rood, Groen, Blauw* en verticale en horizontale sync een pin en dan zijn er nog pins die de communicatie tussen PC en monitor regelen (die zegt eigenlijk ik ben monitor zus en zo met deze resolutie op deze Hz).

Toegevoegd na 5 minuten:
VGA was ver voordat "HD" een begrip was, al resoluties overbrengen die hoger waren dan HD.

Toegevoegd na 6 minuten:
*Gesplits RGB geeft een beter beeld dan een samengevoegd signaal zoals bij composiet video het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij het vorige antwoord sluit ik me bij aan, zij het dat ik nog zou willen benadrukken dat een VGA-scherm dus nìet in staat is om gecombineerde TV-signalen te kunnen verwerken - een kleine TV die een VGA-plug heeft kan dat wel omreden dat nu een kleine decoder aanwezig is.
Er bestaan namelijk ook nog meerdere aansluitmanieren dan RGB dat 4 signaaladers heeft - namelijk S-video dat door Japan en Korea werd ingevoerd om videorecorders de beide synchroonsignalen beter over te dragen (2-draads) - weer wat later ontstonden R-Y en B/Y plugjes extra achter op je TV die dvd-spelers iets scherper zouden doen spelen dan de al enigzins "gedateerde" dikke RGB-plug dat doet: je moet ze wel ALLEBEI aansluiten om 3D-beelden te kunnen weergeven met een speciale bril op.
En nu dus DIGITAAL:
En wéér later kregen we, behalve VGA-pluggen nog de rechthoekige DAT-pluggen (weer ouderwets) en momenteel zijn de HDMI-pluggen heel modern: de laatste ook weer in 2 afmetingen soms zelfs verschillend aan 1 kabel. Tot mijn verrassing worden naam+adresgegevens van de 1e-camera-eigenaar óók door een HDMI-kabel getransporteerd en gebrand op een dvd-schijfje in zijn rootspoor.