als je pc op 64 bit draait is deze dan sneller met vista of maakt dit geen verschil met 32 bit wat is beter?

hoeveel bit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

64 Bit heeft niet veel voordeel. Het enige handige is dat je 4 GB RAM kan nemen of hoger...

Veel mensen hebben tegenwoordig Windows Vista op hun computer. Er zijn 2 versies van Vista: de 64-bit versie en de 32-bit versie. Toen we van 8 naar 32-bit processoren overstapte zagen we veel snelheidswinst. Nu heeft bijna elke moderne computer een 64-bit processor die ook 32-bit programma's kan uitvoeren. Dus je kunt kiezen tussen de 2 smaakjes van Windows Vista!

Bijna elke 'merkcomputer' zoals een Dell of een Acer is uitgerust met Vista 32-bit, maar is dit wel een slimme zet? 64-bit zou namelijk veel sneller moeten zijn. Extremetech ging even testen of het wel echt een snelheidswinst oplevert.

Extremetech gebruikte verschillende programma's om te testen. Zoals je hieronder op het plaatje kunt zien hebben ze ook met PCmark getest. PCmark is eigenlijk een verzameling van testprogramma's dus je kunt een redelijk betrouwbaar onderzoek doen. Zoals je ziet is de 64 bit versie bijna altijd net iets sneller.

Ze hebben ook getest met diverse games, hier wisselde de resultaten. Bij games die gemaakt waren voor 64-bit zag je betere prestaties. Bij games voor 32-bit zag je gelijkwaardige of iets slechtere resultaten.
We zien dat 64 bit vaak sneller is, maar niet zo snel als het had moeten zijn. Hoe komt dit dan? Er is eigenlijk maar een oorzaak en dat is de slechte ondersteuning door softwaremakers. Lightwave 9 en 64-bit was helemaal een ramp hier was de 32-bit versie van Vista bijna 4 keer zo snel! Bij nieuwere programma's zien we wel een lichte verbetering, softwareontwikkelaars houden tegenwoordig goed rekening met 64-bits gebruikers waardoor het verstandig is om over te stappen op 64-bit. Als je al Vista 32 bit hebt is het niet aan te raden, daarvoor is een upgrade te duur.

In de toekomst gaan we steeds meer 64 bit applicaties gebruiken, dat is dus een verstandige zet. Er is nog veel ruimte voor verbeteringen maar we zien een langzame vooruitgang. Sommige oude applicaties draaien niet goed onder 64-bit, dat is jammer maar bij Microsoft blijven ze sleutelen aan de compatibiliteit met oude programma's dus er is hoop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het schijnt dat de 64-bits iets sneller is maar hij schijnt ook instabieler te zijn. Of dit echt zo is weet ik niet.

Daarnaast kan je bijvoorbeeld tot en met 6 GB intern geheugen draaien0bij de 64-bits versie en bij de 32-bit kan dat maar tot en met 4 GB.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je tegenwoordig een desktop computer koopt ben je beter af met 64-bit versie van Vista, mits de processor in dat systeem 64-bits is. Dit is één van de redenen waarom op veel Centrino en Centrino/2 laptops nog steeds 32-bit OS wordt meegeleverd.

Het voornaamste verschil zit in de hoeveelheid geheugen die je OS kan alloceren; de 32-bit architectuur heeft een beperking die je theoretisch tot 4GB kan laten gebruiken. Dit zal echter nooit halen, omdat je overige hardware in je computer ook moet worden geadresseerd. Hierdoor is vaak slechts 3 tot 3,5 GB bruikbaar.
Bij de 64-bit architectuur ligt de beperking veel hoger, waardoor je makkelijk 4, 8 of 16GB geheugen in je computer kan stoppen.

Tussen Vista-32bit en Vista-64bit zitten een aantal kleine verschillen. Zo kan het besturingssysteem wèl de 64-bit architectuur benutten, maar meeste veel-gebruikte applicaties zijn nog niet voor 64-bit gebouwd. Dit verklaart waarom de snelheidsverschillen nu nog zo marginaal zijn.

De 64-bit versie van Vista is niet echt onstabieler dan de 32-bit, maar het draaien van 32-bits applicaties op een 64-bits OS kan uiteraard in theorie altijd wel een probleem veroorzaken.

Hieronder nog een aantal links die 32-bits Vista met 64-bits vista vergelijken.