Nieuwe pc met ssd een maand oud maar health is 99% van de ssd, is dit zorgwekkend?

afgelopen maand gekocht. interne ssd is 512 gb. heb ernaast nog een mechanische hdd van 1tb en een externe ssd van 512gb aanhangen. de interne ssd is volgens crystaldiskinfo op 99%. bij aanschaf was dit 100%. dit is dus binnen een maand 1% minder geworden. de externe schijven hebben allebei 100% health status en die zijn zelfs jaren oud, ook de externe ssd. is dit iets of stelt het niet veel voor en moet ik over een langer termijn hier naar kijken ?

Picture for question
4 maanden geleden
in: Hardware
jc54
4 maanden geleden
Of het iets voorstelt is zo moeilijk te zeggen, maar ik zou het (zoals je zelf ook al aangeeft) op de langere termijn bekijken.
Vortexxx
4 maanden geleden
Je kunt die lijn niet lineair trekken, zo van: na 1 maand is de health 1% gezakt dus is de leeftijd nu nog 99 maanden. Je hebt ook SSD's die 100% health zijn die ineens doodvallen door een defect aan de (ingebouwde)controller. Belangrijk is dat je geen belangrijke data opslaat maar dat het prima voor Windows installatie is, anders moet je denken aan een SSD in een RAID1 setting waarbij alle data gespiegeld wordt op 2 SSD's. De SSD behoort tot de onderkant van de markt, als data integriteit je ding is ga dan voor wat meer geld voor een 960PRO o.i.d. En stap ver weg van die goedkope rommel, of ga met twee van die SSD's in tandem in RAID1, dan mag er één defect raken en dan heb je nog steeds je data.

Geef als eerste antwoord