Heeft het zin in onderstaande situatie om een gigabit router aan te schaffen?

Zoals jullie uit mijn eerdere vragen allicht hebben gemerkt, ben ik de laatste tijd wat met mijn netwerk en internetverbinding aan het rommelen. Op het lijstje van te maken keuzes staat ook de aanschaf van een nieuwe router. Nu heb ik eens bij diverse zaken lopen grasduinen en me laten 'informeren' door de verkopers. Einde van het liedje is dat ik met meer vragen dan antwoorden de winkel ben uitgegaan.

Wat is de situatie thuis: 1 desktop computer -met een 'standaard' netwerkkaart welke bedraad met een goedkope, witte, utp-kabel is aangesloten. 1 Playstation 3, welke ook met een utp-kabel (blauw, maakt dat nog wat uit?!) op mijn huidige Sitecom N-router is aangesloten. De router van dienst op dit moment schijnt draadloos tot 150 Mbps te halen -in theorie, en er zit 1 antenne in.

Verder hangen er draadloos nog twee telefoons en twee laptops aan het netwerk.

Op dit moment duwen we elkaar allemaal zo nu en dan van het netwerk af.
Wat is nu wijsheid in mijn situatie? Ga ik voor een N-router met 2 antennes en groter draadloos bereik en 300 Mbps, of ga ik voor goud, zoals een der verkopers adviseerde en smijt ik met grof geld voor een 'dual-band' gigabit router?

In het laatste geval, schiet dat wat op? De netwerkkaartjes in Playstation en Pc lijken me daar nog niet op voorbereid, en moet ik dan ook niet allemaal andere kabels gaan trekken? Haal ik met zo'n luxe router wel snelheidswinst, of is het jammer van de poen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Kleur kabel zegt niks. Wat erop staat wel. Tegenwoordig wil je iig cat5e kabels. Hoewel het op korte afstand weinig uitmaakt of je nu een cat5 of 5e hebt. Cat6 is ook een optie maar ook hier geld weer dat het eerder interessant is voor grote afstanden. Ga je op gb over heb je dus niet zomaar nieuwe kabels nodig.

Of je met een luxe router snelheidswinst haalt? Denk het niet, tenminste ik heb niet het idee dat het thuisnetwerk voor veel meer dan internet gebruikt word bij jullie. Maar goed ik weet ook niet welke je nu precies hebt. Los daarvan heeft een nieuwe router vooral betrekking op je thuisnetwerk dus de snelheid tussen de apparaten die er thuis aan hangen. Denk aan het verplaatsen van bestanden tussen computers in huis. Internet is een heel ander verhaal. Overigens moeten de netwerkkaarten vd aangesloten apparaten ook met gb of (dual/tripple band = 2/3 antennes) 11n wifi overweg kunnen willen die apparaten er profijt van hebben.

Stel je hebt een 20mb internet verbinding dan wordt dat niet opeens sneller als je er thuis een 1000mb (1gb) ipv 100mb netwerk van maakt (of van 150mb naar 300/450mb gaat, als je de snelheid op de snelweg van 100 naar 1000 km/u verhoogt maar de internet auto kan niet harder dan 20km/u is die iAuto niet plots sneller op z'n bestemming). Als je met 5 man tegelijk intensief (of iig 1 van die 5) gebruik maakt van internet dan blijft er geen bandbreedte voor iedereen meer over. Daar verander je niks aan met een snellere router. Wat misschien wel kan is dat een goede route de optie bied om een bandbreedte cap in te stellen zodat elke gebruiker maar xx% vd bandbreedte kan gebruiken zodat er altijd iets over blijft voor andere gebruikers. Maar wie weet heb je die optie ook al gewoon met je huidige router.

Een router met gb switch en 300/450mb wifi hoeft trouwens niet duur te zijn. Er zijn er genoeg voor een schappelijke prijs die ook voorzien zijn van goede specs.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/662/wlan-routers.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een gigabit router heb je genoeg voldoende en sneller bereik aangezien er meestal 3 antenne inzit maar je moet ook kijken naar je internet verbinding bijvoorbeeld als ziggo jou maar 50 mb geeft dan heb je er niks aan want je internet moet wel voldoende internet snelheid afgeven wij maken zelf ook gebruik van een gigabit router en die bevalt prima maar als je het eenmaal hebt dan heb je wel een goeie die van ons is gekoppeld aan 10 draadloze netwerken.