Alweer enkele jaren geleden was er sprake van dat er een uniek nummer opgenomen zou worden in de PC-processor. Is dat nog doorgegaan?

Tegen de invoering van dit unieke nummer bestond veel bezwaar omdat het een inbreuk zou vormen op de privacy. Later is voorgesteld om het in ieder geval mogelijk te maken dat de PC-bezitter het opvragen van dit nummer onmogelijk kon maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een antwoord maar dat klopt volgens mij niet ;) Dus ik heb het verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat tegenwoordig standaard...

Het beste antwoord

Dat was een jaar of 12 geleden met de komst van de Intel Pentium III processor. In de eerste serie, zat daar standaard een identificatienummer in, omdat dat heel handig zou zijn b.v. voor webwinkels, om direct te zien, om welke klant het ging. Maar er was al een mogelijkheid om dat uit te schakelen.

Er kwamen veel protesten van organisaties die vonden dat de privacy in gevaar kwam, en de volgende serie processoren kwam daar enigszins aan tegemoet. Het identificatienummer stond standaard niet AAN maar UIT. Je kon het desgewenst weer AAN zetten.

De processoren die na de Pentium III kwamen hadden dat identificatienummer helemaal niet meer.

Hier kun je er meer over lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_III

"Controversy about privacy issues

The Pentium III was the first x86 CPU to include a unique, retrievable, identification number, called PSN (Processor Serial Number). A Pentium III's PSN can be read by software through the CPUID instruction if this feature has not been disabled through the BIOS.

On November 29, 1999, the Science and Technology Options Assessment (STOA) Panel of the European Parliament, following their report on electronic surveillance techniques asked parliamentary committee members to consider legal measures that would "prevent these chips from being installed in the computers of European citizens."[13]

Eventually Intel decided to remove the PSN feature on Tualatin-based Pentium IIIs, and the feature was not carried through to the Pentium 4 or Pentium M. The feature does not exist in modern Intel x86 CPUs."