Is het nuttig een quodcore processor te kopen?

Op dit moment is het volgens mij nog niet echt nuttig om meer dan 2 cores te nemen, omdat meer tegelijkertijd toch (vrijwel) nooit gebruikt worden (bij 'normaal' gebruik).

Heeft iemand inzicht in hoe dit in de toekomst gaat zijn? Zal Windows 7 efficiënter met 4 cores om kunnen gaan? Of is de verwachting dat andere software dit beter zal gaan ondersteunen in de komende 4 jaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Quadcore heeft op het -->moment<-- nog geen toegevoegde waarde. Wil je gaan videobewerken dan is een quodcore wel een leuke hulp en als je meerdere programmas tegelijk gebruikt word het interressant.
Er zijn nog niet veel programma's die meerdere core's goed kunnen gebruiken.
(Photoshop ondersteunt wel Quad Cores)

Op dit moment heeft het dus nog niet zo veel nut om een quadcore te nemen zelfs de game
Crysis ondersteunt ook nog niet fatsoenlijk meerdere cores.
maar als je naar de prijs kijkt dan zul je zien dat de prijzen enorm zijn gedaald en kun je misschien toch beter voor die quadcore gaan. Je bent ervan verzekerd dat er uiterst volgend jaar wel programmas zijn die, die extra cores aanspreken. Je kunt er vanuit gaan dat je binnen een jaar meer aan een quadcore hebt dan aan een dualcore. "zo gaat dat nu eenmaal in de computer industrie, als je nu iets koopt is het over een jaar al weer oud".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Quad cores heb je alleen nodig als je een echte gamer bent. Om quad cores goed te gebruiken heb je een pc nodig met behoorlijk wat aan boord. Niet alleen qua processor maar ook qua geheugen, het liefst DDR 3 en dan ook nog met een snelle/hoge snelheid. Dit om optimaal te kunnen genieten van de quad core. Ook wil je een goede videokaart erin hebben zitten om al dat geweld te kunnen uitbeelden.

Momenteel zijn er slecht weinig programma's of spellen die quad cores goed benutten. Dit heeft te maken omdat programma's niet zijn geschreven om verdeeld te worden over vier processors. Dit is natuurlijk erg simpel gezegd maar zo snapt iedereen het :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Quadcore heb je voornamelijk nodig als je specialistische zware applicaties hebt draaien, die multi-core/multi-cpu ondersteunen. De meest voor de hand liggende systemen waar ze in terechtkomen zijn servers.

Op de desktop zijn er nog niet al te veel toepassingen die meer dan één core ondersteunen. Vaak blijft support van een applicatie beperkt tot 2 cores.

Wat ik hierboven mis is het feit dat het besturingssysteem wèl de 4 cores kan aanspreken. Dat is niet handig voor een enkele applicatie, maar als je bedenkt dat een gemiddelde PC tegenwoordig meerdere processen tegelijkertijd draait (zoals CPU-vretende virusscanners) kunnen meerdere cores wel degelijk voordeel opleveren.