Waarom hebben computer schermen de vorm van een liggende rechthoek?

De meeste websites worden weergeven in de vorm van een staande rechthoek.
Alle computer schermen hebben weer de vorm van een liggende rechthoek. Waarom is dit zo?
Zou het niet makkelijker zijn als de computer schermen ook de vorm hadden van een staande rechthoek. Dat scheelt scrollen etc.
Bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Toen het computerscherm bedacht werd had je nog geen internet. Ze zullen dus gewoon aan tv's (ook CRT's toen) gespiegeld zijn deze waren 4:3 (liggend dus). Na de introductie van breedbeeld is dit ook weer gekopieerd, dat is wel vreemd behalve voor gebruik als film editing scherm. Toegevoegd na 3 minuten: Nu worden websites expres smal gehouden vanwege het gebruik van lage (smalle) resolutieschermen (denk aan tablets en minilaptops). Toegevoegd na 6 minuten: Overigens heb je ook swivel-monitoren die je een kwart kan draaien, dan maak je idd veel beter gebruik van je monitor bij webpagina's en text editors. Toegevoegd na 38 minuten: In principe ben ik het dus met je eens dat het grootste deel van de wereld alleen maar voordeel zou hebben bij een staand scherm. (de problematiek met laptops daar gelaten) Toegevoegd na 48 minuten: Ah hier zit het hem denk ik in: "and the portrait display faded away while common landscape-display televisions were appropriated for use as an inexpensive early microcomputer display." Televisies (die altijd al liggend waren) werden gebruikt als monitoren (denk ook aan de commodore 64 bijv.)

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Page_orientation

Een breedbeeld scherm ziet er veel mooier uit dan zo'n vierkant scherm. Tegenwoordig zijn bijna alle schermen rechthoekig. Komt ook door films e.d, die worden allemaal in breedbeeld uitgebracht.

In het begintijdperk van computers heb je schermen gehad die staand waren (ik dacht van Apple maar ben niet zeker). Als ik me niet vergis, bleef het bij 1 reeks. Het had geen succes omdat de consument een breed scherm verkoos. Destijds hadden ze het gedaan om de tekstverwerking te vergemakkelijken (Internet bestond nog niet). Ze vonden het logisch omdat we voor papier ook staande rechthoeken gebruiken. Het is dus iets psychologisch. Ik vermoed dat het komt omdat tv-toestellen liggende rechthoeken zijn. Een rechtopstaand tv-toestel voelt onnatuurlijk omdat we dan een smaller beeld hebben (onze natuurlijke waarneming is breed). Dus is volgens mij een computerscherm een liggende rechthoek omdat we dat gewoon zijn.

Dit heeft vooral te maken met het toetsenbord. Omdat een laptop een toetsenbord heeft is dit een efficiëntere vorm. Zo worden dingen optimaal gebruikt. Toetsenborden zijn immers in de breedte. Ook komt dit voort uit verschillende computerspelletjes deze waren van vroeger uit al in de breedte.

Dat heeft te maken met de 2 op 3 verhouding net zoals een foto. Dit kijkt het makkelijkst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100