Is kou slecht voor een computer?

Ik fiest elke dag met mijn macbook air naar school, en als ik hem voor het eerst gebruik die dag klemmen de knoppen van de muis en hoor ik ze niet klikken. Als ik de computer langer gebruik gaat dit weer over. Nu dacht ik dat het aan de kou zou kunnen liggen, dat de accu uit gaat zetten en onder de muis klemt of zo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
9.9K

Antwoorden (3)

Kou is niet slecht voor een computer. Vocht wel.

De accu kan niet uitzetten door de kou en onder het muisvlak klemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kou is niet erg voor een computer, zolang het niet om extreme kou gaat. Bij extreme kou kunnen namelijk haarscheurtjes ontstaan in de elektronische componenten, in de behuizingen van die componenten, en in de aansluitingen tussen de componenten.

Gewone kou heeft indirect wel een ander effect op de computer. Wanneer de koude computer in een warme ruimte komt, zal lucht uit de warme ruimte ook in de computer komen. De lucht zal daar afkoelen aan de koude computer, en door het afkoelen zal condens ontstaan.

Dit is feitelijk precies hetzelfde effect als het beslaan van een bril wanneer een brildrager uit de kou de warmte binnenkomt.

Je hebt dan dus een "beslagen computer", alle elektronica zal een dun laagje vocht krijgen. Vocht in de elektronica is niet de best mogelijke behandeling van je computer.

Daarom wordt aanbevolen, de computer eerst te laten opwarmen zodat hij van binnen niet meer "beslagen" is, en hem dan pas aan te zetten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, want als je hem in een verwarmde ruimte zet condenseert vocht op de koude onderdelen en kan er kortsluiting ontstaan. dus je moet je macbook altijd laten acclimatiseren.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik heb een keer meegemaakt dat iemand een presentatie wilde geven met een laptop die de hele nacht in zijn kofferruimte had gelegen. We moesten een uur wachten tot e.e.a. was opgewarmd voor het werkte.