Dat ligt eraan wat voor besturing je hebt.
Microsoft heeft een idiote blunder begaan in de naamgeving. Bij de overgang naar Vista besloot het dat de term Standby verwarrend was, en dus werd de functie hernoemt naar Sleep. Hoe vertaal je dat? Als 'Slaapstand'. Maar helaas: die vertaling was onder XP al gebruikt voor de Hibernate-functie. In plaats van consequent te zijn met de vorige Nederlandse editie, besloot het vertaalteam consequent te zijn met de nieuwe Engelse editie, en zo komt het dat de term Slaapstand inmiddels het tegenovergestelde betekent van wat het vroeger betekende. Om het nog erger te maken, dekken de huidige vertalingen de lading niet: de nieuwe vertaling van Hibernate is nu Sluimerstand. De letterlijke vertaling zou iets als Winterslaap moeten zijn, wat inderdaad een diepere vorm van slapen is, terwijl 'sluimeren' iets als licht en zacht slapen betekent, terwijl die functie de laptop juist helemaal uit zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de slaapstand blijven alle programma's draaien, alleen het beeldscherm gaat feitelijk uit. Het is een standby-functie.
In de sluimerstand sluit je de programma's tijdelijk af, die draaien niet door. Het is energiebesparend. Maar als je weer inschakelt keert alles terug naar de stand waar je gebleven was.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terwijl je andersom zou verwachten...
Nee, het verschil is anders; Bij de slaapstand worden de bewerkingen in het geheugen opgeslagen en is er spanning nodig om dat te behouden. De computer wordt in de standby gezet

Bij de sluimerstand wordt alles op de schijf opgeslagen zodat er geen spanning nodig is om de processen te bewaren. De computer wordt uitgeschakeld