Werkt windows 8 goed op een laptop zonder touchscreen?

Ik wil een nieuwe laptop kopen, maar ze worden allemaal geleverd met windows 8 terwijl er geen aanraakgevoelig scherm op zit. Ik wil een core i7, 17 inch scherm en gtx650 grafische kaart en ssd. De touch laptops die wel te koop zijn beschouw ik vanwege de beperkte capaciteiten niet als bruikbaar alternatief.

Wat is wijsheid, werken met W8? Downgraden naar W7 (geen idee of dat kan) of wachten op serieuze laptops met touch bediening? Dat wachten wil ik niet langer dan een half jaar laten duren, want werken met mijn huidige laptop uit 2006 is geen feest meer.

paulus811
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Ik gebruik zakelijk een laptop met Win8. De Metro-interface laat ik zo veel mogelijk links liggen, want zoals je zelf al schrijft is die vooral handig met een touchscreen. Als je de gewone desktop-omgevinggebruikt, heb je geen touchscreen nodig. Die enkele keer dat je toch de Metro-interface nodig hebt, kun je die ook prima met de muis bedienen.

Vooral vanwege de (opstart)snelheid van Win8 vind ik het toch een verbetering t.o.v. Win7, ook al heb ik geen touchscreen.

Als je van jezelf weet dan je makkelijk aan een nieuwe Windows kunt wennen, zou ik zeker Win8 aanraden.

Toegevoegd na 5 minuten:
En als je moeite hebt met wennen, zijn er tooltjes die je Win8 eruit laten zien als Win7, door bijvoorbeeld weer een startknop terug te toveren.
bamibal
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank je bamibal, dit is een antwoord waar ik iets aan heb. Domme vraag misschien (al schijnen die niet te bestaan), kun je ook gewoon opstarten in die desktopomgeving, of moet je na iedere herstart met het handje omschakelen? Zodra ik achter mn oude laptop zit geef ik je een +, met de ipad app kan dat merkwaardig genoeg niet.
bamibal
11 jaar geleden
Hij start wel op met de Metro-interface. Maar met de combinatie Windowsknop-D schakelt hij direct om. Geen idee of het ook mogelijk is om direct met de desktop te starten.
paulus811
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (3)

Ik zou er nog mee wachten. Windows 8 is wel sneller en veiliger (zo ver dat helpt), maar Windows 7 is in principe nog het beste systeem om nu mee te werken, omdat die zo goed als uit ontwikkeld is, en W8 niet.

Daarbij is het een leuk systeem voor alleen multi touch screens.

Je kan wel w8 gebruiken met Bureablad modes. Omdat vele apps van w8 eigenlijk bedoeld zijn voor tabs en smartphones.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, ik gebruik Windows 8 ook sinds die te koop was.
Het werkt heel fijn, maar het is wel wennen.
Na een maandje voel je je helemaal thuis met Windows 8.
Het is soms onhandig omdat je geen ouderwets startmenu meer hebt.
Maar dat is met de gratis software ViStart te verhelpen.
Je kan ViStart downloaden vanaf http://lee-soft.com/vistart/builds/windows-start-menu-vistart.exe.
Voor de rest is, behalve op het gebruik, Windows 8 bijna hetzelfde als 7.
En veel sneller en veiliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je wel of niet aan W8 moet beginnen is een persoonlijke kwestie. Als zakelijk gebruik maakt van een pc, dan zou ik zeker w8 uitproberen en daardoor een voorsprong op je collega's op bouwen. Als een thuisgebruiker zou ik bij w7 blijven.

w8 is echt een aanraakscherm OS. Dus ik zou graag bij een aanraakscherm systeem w8 hebben, maar een goede muis kan het aanraak gebeuren goed vervangen.

Ik zou in de winkel w8 uitproberen met alleen een toetsenbord, maar zonder muis of aanraakscherm.

De oorspronkelijke vraag of w8 goed werkt op een laptop zonder touchscreen, dat is een vette ja.

Maar waarschijnlijk kun je meer uit je laptop halen met w7. Alle extra uit w8 zal de standaard gebruiker niet gebruiken.

En de tussenversie's vista , ME, 2000, 95 waren de slechte versie's en het kan zijn dat w8 ook een tussen versie is. Om een nieuwe technologie uit te proberen.