FLOPS is een afkorting die staat voor floating point operations per second (zwevendekommabewerkingen per seconde). Dit is een eenheid die wordt gebruikt om de rekenkracht van CPU's aan te duiden.

Over het algemeen halen huidige CPU's tussen de 20 en 100 GFlops. 1000 Gigaflops is 1 teraflop.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een CPU met 1 Teraflop is: 100.000.000.000 z.k.bewerkingen per seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

FLOPS is een afkorting die staat voor floating point operations per second (zwevendekommabewerkingen per seconde). Dit is een eenheid die wordt gebruikt om de rekenkracht van CPU's aan te duiden. Deze aanduiding is een aanvulling op de MIPS-eenheid, een andere snelheidsmeting van CPU's die voornamelijk de snelheid van instructieverwerking aangeeft.
FLOPS worden vaak gebruikt met de SI-voorvoegsels mega-, giga-, tera- en recent ook peta-.
Over het algemeen zijn GPU's krachtiger dan CPU's. Dit komt gedeeltelijk door een andere architectuur die GPU's op grafische kaarten gebruiken en doordat de CPU meer rekening moet houden met de snelheid van de randapparatuur.