Hoe kan ik mijn 6800 GT repareren?

Ik heb een computer staan met een 6800 gt (agp) videokaart. Hij werkte tot nu toe prima, klein beetje overklokken enzo, maar hij deed het perfect. Nu startte ik hem op en toen ik bezig was viel het beeld zomaar weg. Toen ik hem opnieuw opstartte gaf de power led rood licht. Hij knipperde 6x en dat betekent dat er iets mis is met de videokaart. Toen heb ik hem eruit gehaald en onboard werkte wel gewoon. Nadat ik de drivers had en de overkloksoftware had gedeïnstalleerd (MSI afterburner, staat op "overclock at startup"), werkte mijn computer nog niet...

Specs:

Pentium 4 2.8 HT enabled
Motherboard uit hp d530 sff
6800 GT (apg)
PCI-audiokaart
350 Watt voeding

Ik hoop dat iemand een oplossing weet voor dit probleem! Alvast bedankt voor jullie inbreng.

P.S. Ik game met deze computer (en dat werkt GOED voor zo'n oud ding; NFS most wanted op de hoogste graphics en HP 7.2 op laag!), en ik wil echt dat hij werkt. Met MSI afterburner kwamen de ingame temps op zo'n 70-80 graden uit, weinig verschil met eerst.

P.S.S. Als hij echt niet gerepareerd kan worden wil ik iig graag weten hoe hij kapot is gegaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een videokaart is meestal niet te repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is preciés niet mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
strippen en in de oven as a last resort.
google er maar op bij mij heeft het ooit gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Kcdisco, kunt u me in detail geven hoe je dit moet doen en kunt u het als antwoord plaatsen, want als het werkt bent u het beste antwoord!

Het beste antwoord

hoi TheMcSquirrell,

overklokken is zo iets als opvoeren.
als dit hogere prestatieniveau dezelfde 100% bedrijfszekerheid zou geven als het standaard niveau, wat zou de fabrikant dan gedaan hebben? die zou voor dezelfde prijs een apparaat met hogere prestaties kunnen verkopen.
dat is toch een mooi handelsargument! of niet soms?
en toch heeft hij dat niet gedaan. jij weet nu ook waarom.

overklokken geeft extra warmte, die moet worden afgevoerd
zaken die warm worden zetten uit, bij afkoelen krimpt het weer.
meer warmte is meer uitzetting, waardoor de levensduur uiteindelijk korter wordt.

neem een stuk ijzerdraad, buig het en je zal zien dat na een aantal malen buigen de draad in twee stukken breekt.
metaalmoeheid door herhaalde beweging, uitzetten en krimpen zijn ook bewegingen die metaalmoeheid veroorzaken.
de minuscule printsporen in het IC gedragen zich net zo als het stukje ijzerdraad... uiteindelijk breken ze met alle gevolgen van dien.

koop een nieuwe videokaart, en NIET overklokken.
veel speelplezier in 2012

groeten, Dré Jansen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Dre Jansen,
Bij het overklokken ging de temperatuur omhoog met 1-2 graden Celcius. Er kwamen wel enkele particles in beeld, maar hij werd niet heel warm, in ieder geval niet warmer dan normaal. Hij werd wel loeiwarm toen ik de MSI-kombustor gebruikte, een zo intensief mogelijk programma dat de videokaart maximaal gebruikt. Verder viel hij uit nadat ik hem 5 dagen niet gebruikt had, eerst startte hij wel op, maar daarna niet meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi TheMcSquirrell, tsja, 'een beetje' is een relatief begrip.
interne overgangen zijn totempole schakelingen, de warmte die wordt opgewekt komt van het openen en sluiten van transistoren, er is een heel kort moment een sluiting.
die sluitingmomenten veroorzaken de warmte.
hoe hoger de snelheid, des te vaker deze sluitingen.
dus bij een intensief programma zijn veel geheugencellen actief, met alle gevolgen van dien. zoals je zelf al hebt gevoeld, bij intensief gebruik wordt de boel loeiheet. warmte is een slechte zaak voor chipjes. mogelijk kan je de chip zelf vervangen, als het geen smd geval is.
veel suc6
groeten, Dré

Andere antwoorden (2)

Ik vrees dat ie de geest heeft gegeven en daar kun je weinig aan doen vrees ik
overclocken is nooit erg aan te raden het slijt je hardware echt uit
dus nieuwe kaart kopen ?

tja hoe hij kapot is gegaan toch doorgebrand door langdurig hoge temp denk ik pure metaalmoeheid

probeer hem eens in een andere pc ??
zal wel niet werken vrees ik
Maar mocht dat wel werken voluit met all drivers etc
dat is er toch iets op het moederbord mis en is daar een contact doorgebrand of zo
het is wel een scenario dat ik hoop dat niet gebeurd
want dan zou ik het je ook niet meer aanraden nog meer aan deze pc te verspijkeren.

en je echt te richten op een hele nieuwe pc
capthavoc
12 jaar geleden
je zou kunnen proberen of je nieuwe koelvloeistof tussen de processor en het koel element op de videokaart zou kunnen doen. Ik heb het ook gehad dan sloeg de computer vanzelf uit omdat het te warm werd. Waarom, nou dan was er teveel koelvloeistof verdampt en kon ie niet goed meer koelen.