hoe ontstaat "lege ruimte" op een vaste schijf?

Ik heb Ccleaner geïnstalleerd. Deze is nu al uren bezig met het schoonmaken van "lege ruimte" op mn C-schijf. Wat is dat juist?
Ook zo raar : Ccleaner heeft de hele nacht gewerkt. Als ik naar mn PC keek, kreeg ik de melding dat het opruimen was afgelopen.
Deze ochtend heb ik - als check - nog eens op "schoonmaken" geklikt plus op "lege ruimte".Nu is ie weer een uur bezig om die lege ruimte eruit te krijgen. Die is dus blijkbaar ontstaan nà het schoonmaken van vannacht?

12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Bij het wissen van bestanden wordt alleen de inhoudsopgave aangepast en de plaats waar een bestand stond vrijgegeven. Maar de informatie (de inhoud) is daar nog te lezen tot de ruimte opnieuw gebruikt wordt. Met CCleaner wordt die informatie in de lege ruimte ook gewist. En als je dat opnieuw doen wist CCleaner opnieuw alle lege ruimte. Het versnelt dus niks, maar is alleen bedoeld om informatie niet meer via een omweg weer tevoorschijn laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt dat beter stoppen, dat heeft geen zin.
Door het werken met je PC ontstaan er 'gaten' tussen bestanden. Ze staan niet netjes met hun 'kop' en 'staart' tegen elkaar aan. Dit stukje software probeert dat voor je te regelen. Maar zodra je normaal aan de slag gaat, ontstaan die gaatjes weer. Er is geen reden om dat voortdurend te laten reorganiseren, het duurt elke keer enorm lang en je hebt er geen voordeel van.
escape
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Gaat je pc niet trager dan door die "gaten"? En hoe komen die "gaten" er?
escape
12 jaar geleden
Die gaten komen er tussen omdat er voortdurend bestandjes worden weggeschreven en gewist. Bij moderne PC's vertraagt dat nauwelijks, maar als je het leuk vindt kun je het een keer per half jaar defragmenteren, het kan ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CCleaner defragmenteert niet.
liveisgreat
12 jaar geleden
hoe kan ik dan wel defragmenteren?
escape beschrijft meer het defragmentatie proces dan waar Ccleaner echt mee bezig is.

vdijken heeft het naar mijn weten meer bij het juiste eind gewoon data die er eventueel op de lege ruimte staat niet meer te voorschijn kunnen halen met undelete tools.

lijk mij niet echt interessant voor als je geen gevoelige data op je hd had of hebt staan.