Bestaat er een herziene versie van het qwerty-toetsenbord?

Het qwerty-toetsenbord is ingedeeld zodat de hamertjes van een ouderwetse typemachine niet in de war komen.. nu dat geen probleem meer is, is er dan een andere indeling van het toetsenbord meer ergonomisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (5)

je ziet nu al verschillende indelingen van het toetsenbord op de markt. zo heeft men in het buitenland soms al een andere indeling.

echter het is niet waarschijnlijk, om het toetsenbord compleet te veranderen, omdat dan hele volksstammen meer moeite met typen krijgen. blindtypen wordt een klus, die weer compleet aangeleerd moet worden.
12 jaar geleden
Of het zo gemaakt is dat dan meer ergonomisch is, dat weet ik niet, wel dat je in Duitsland een ander soort toetsenbord hebt, omdat daar de Z meer gebruikt wordt zit die op de plaats van de Y, bevoorbeeld.
Voor zover ik weet is het toetsenbord zoals wij die gebruiken zo ingedeeld naar de letters die we het meeste gebruiken.
De X gebruiken we weinig, dus zit die onderaan, de E gebruiken we veel, dus zit die bovenaan

Op onderstaande link vind je trouwens een paar afbeeldingen, over de indeling van het toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me dat haast niet voorstellen. Als je nu aan het typen bent dan is er een redelijk gelijkwaardige balans in aanslagen van de rechter en de linkerhand. Bovendien is dit toetsenbord zo ingeburgerd dat het haast niet te doen is een andere in te voeren. Stel je bv voor dat de jeugd van nu met een nieuw toetsenbord gaan werken, ze leren dit op school en na 3 jaar komen ze op de arbeidsmarkt waar nagenoeg iedereen nog met qwerty werkt... dan moet de een met een ander toetsenbord werken dan de ander, laptops moeten in 2 uitvoeringen gemaakt worden etc. etc. Bovendien is het met de huidige flexplekken ook erg onhandig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er bestaat een totaal andere toetsenbordindeling, het Dvorak Simplified Keyboard, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dvorak_Simplified_Keyboard

Een succes is het echter nooit geworden.
gvrox
12 jaar geleden
Er zijn in elk geval twee redelijk bekende alternatieve indelingen, dat is het DVORAK-toetsenbord en de Maltron-indeling. Maltron maakt ook (andere) ergonomische toetsenborden, zoals toetsenborden speciaal voor éénhandigen. DVORAK is een onder subgroepen zo populair dat je bij bijna elke windows of apple pc gewoon je toetsenbordindeling kunt wijzigen naar DVORAK. Een aantal ergonomische toetsenborden (waaronder de "bolvorminge" toetsenborden van Kinesis en Maltron) zijn verkrijgbaar in zowel QWERTY als DVORAk-layout. Het Colemak-toetsenbord is ook nog een redelijke bekende variant, maar ik heb me daar verder nooit in verdiept.

Dvorak heeft alle bijna alle klinkers op de 'home row', zodat je je vingers minder hoeft te verplaatsen. Ik heb het ooit geprobeerd, maar ben gewoon het blind typen op qwerty-toetsenborden zo gewend, dat ik te lui ben om weer helemaal opnieuw te beginnen op een toetsenbord dat wellicht na oefenen wel sneller is, maar waarbij ik (bijvoorbeeld op m'n werk) alsnog vaak zal moeten switchen naar good ol' qwerty. Ik denk dat het probleem ook is, en de reden waarom dit soort varianten het nooit echt gehaald hebben: qwerty is inmiddels zo ver ingeburgerd, dat investeren in een andere variant echt veel tijd en moeite gaat kosten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dvorak is overigens een indeling die gemaakt is nav de meest gebruikte letters in de Engelse taal. Voor het Nederlands zou dit anders zijn. Er zijn wel ooit aanpassingen gemaakt voor verschillende talen, maar dat is nooit echt bekend geworden.