Zijn er ook elektronicamerken die fair trade computers, in het bijzonder laptops, produceren?

Ik moet binnenkort een laptop gaan kopen omdat ik ga studeren, maar ik wil geen computer kopen die over de ruggen van andere mensen is gemaakt. Dan koop ik liever een tweedehands, hoewel dit mijn voorkeur niet heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
bamibal
12 jaar geleden
Wat is dan het verschil tussen een nieuwe en een tweedehands, qua productieproces?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets, maar als ik nieuw ga kopen, stimuleer ik producenten om nog nieuwere producten te maken, zonder eens tijd te hebben om te gaan focussen op het productieproces. Daarnaast is het zo dat tweedehands ook beter voor het milieu is. Er zitten veel zeldzame metalen en vervuilende producten die meestal niet duurzaam worden gewonnen in die dingen, en als ik zo'n computer hergebruik, duurt het weer even voor dat in het milieu terechtkomt.

Antwoorden (1)

als ik jou was had ik dan voor een amd cpu gegaan, gekoppeld met een moederbord met een amd chipset, en een ati grafische kaart.

tijdens het pruductieproces van chips worden vaak zeldzame mineralen gemaakt, amd garandeert dat deze mineralen niet uit conflictzones komen en dus geen levens gekost hebben.

bij de bron een verklaring van AMD over de herkomst van hun mineralen, AMD en ATI zijn een en hetzelfde bedrijf, dus ik denk dat je met een computer gebaseerd op AMD/ATI technologie hetgeen is wat je zoekt.

AMD maakt chips, de moederborden kunnen van andere merken zijn, maar zolang er een AMD cpu in zit, en een ATI grafische kaart (gebaseerd op ati/amd chipset, samengesteld door andere fabrikanten)

ik heb wel even op de site van HP en dell gekeken, deze hebben geen computers met AMD cpu's

Medion heeft keuze tussen intel en AMD, een voorbeeld van een AMD computer van medion staat ook bij bron (2e link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord. Het gaat niet alleen om de mineralen enzo, maar vooral over de fabrieken waar ze zijn verwerkt. Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen fabrikant die zijn toeleveranciers dwingt goede arbeidsomstandigheden te creëren voor hun werknemers in de zin van en werkweek niet langer dan 40 uur, net meer dan tien uur op een dag werken, salarissen hoog genoeg om van te kunnen leven, enz...