wat is dubbellaags schrijven precies? en kan je dat met elke cd/dvd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (1)

Sinds 2004 zijn er ook beschrijfbare dubbellaags schijfjes te verkrijgen en schrijvers die dit ondersteunen. Deze schijfjes bevatten twee beschrijfbare lagen, waardoor de capaciteit sterk is toegenomen. In tegenstelling tot cd's kunnen dvd's ook dubbelzijdig zijn. De schijfjes kunnen dus een of twee kanten en een of twee lagen hebben. De opslagcapaciteit wordt bepaald door het type.

Dual Layer:
Dvd schijf met twee lagen informatie. Een single layer DVD kan 4,7 gigabyte aan gegevens opslaan, een Dual Layer disc 8,5 gigabyte

Dus je hebt:

dvd-5: enkelzijdig, enkellaags, 4,7 gigabyte
dvd-9: enkelzijdig, dubbellaags, 8,5 GB
(overigens zijn er nog meer soorten)