Waarom is ooit gekozen voor de QWERTY standaard voor toetsenborden en niet ABCDE?

Lijkt ABCDE..enz niet logischer?
Ik stel deze vraag ook voor anderen die zich dat misschien afvragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

De Amerikaan Latham Sholes ontwierp in 1868 een typemachine waarbij de letters op alfabetische volgorde stonden. Hetwerkte niet goed, de letterhamertjes haakten in elkaar als je snel typte. Na 6 jaar experimenteren kwam hij met zijn definitieve systeem. Veelvoorkomende Engelse lettercombinaties als ""th"zorgden niet langer voor knopen. Alleen de middelste regel d-f-g-h-j herinnert hier nog aan. De logica v.d. combinatie? De E veel gebruikt, zette hij 2 plaatsen meer naar rechts, zodat je die niet met je minder sterke linkerpink hoeft in te drukken.Ook wisselde hij de C en de X vermoedelijk omdat de c vaker wordt gebruikt dan de x.Verder valt op dat de meeste klinkers in de bovenste regel te vinden zijn. Het verhaal gaat dat de verkopers zo extra snel het woord "typewriter"konden typen om potentïele klanten te verbazen. Omdat qwerty gewend was, bleef dit ook zonder hamertjes op de pc. de norm.
Niet overal; duitse toetsenborden beginnen met qwerz en hebben aparte toetsen voor klinkers met umlaut.In Italië is het qzerty en Frankrijk en Belgïe hebben azerty met sneltoetsen voor de à, de é en de ç.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee is niet logischer... Als je de afstand meet die je handen over het toetsenbord loopt bij abcde en qwerty dan zul je ontdekken dat in het angels de afstand veel kleiner is bij de eerste dan bij de tweede... Dus het is het meest efficient door het op qwerty te maken... en dat vind ik weer wel logisch om dat zo te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toetsenbord layout die wij momenteel gebruiken is gebaseerd op de eerste typemachines. Bij de allereerste modellen zaten de toetsen die het vaakst gebruikt werden inderdaad onder de vingers geprogrammeerd zodat ze makkelijk te bereiken waren. Echter hierdoor kwam het vaker voor dat de hamertjes die de letters op het papier printen in elkaar bleven hangen omdat ze naast elkaar stonden. Men is toen opzoek gegaan naar een layout waarbij de meest voorkomende letters het verst uit elkaar stonden. Sindsdien gebruiken we deze, inefficiente, layout nog steeds omdat mensen eraan gewend geraakt waren. En dat terwijl we nu electronische toetsen gebruiken waarbij het oorspronkelijke probleem niet zou optreden…

Bron: Qris
AWM
14 jaar geleden
Vanwege de oude typ machine's, met die 'stokjes'waar de letters aan vast zaten. Bij snel typen konden die in elkaar haken. Er is toen gekeken naar veel gebruikte letter combinatie's om dit te voorkomen, qwerty was het resultaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De letters zijn volgens mij zo ingedeeld dat ze snel te pakken zijn voor mensen die met meer dan 2 vingers typen. Rond de snelste vingers (wijs- en middelvingers)zitten de meest gebruikte letters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die gebaseerd is op een onderzoek naar gebruikersvriendelijkheid. De F voor de linkerhand en de J voor de rechterhand staan centraal voor de rest staan de meest gebruikte letters dan direct onder de rest van je vingers als je met 10 vingers typt.