Hoeveel verschil maakt een processor?

Ik zit te kijken voor een laptop en ik kan uit verschillende processors kiezen. Ik game niet op mijn laptop maar ik wil wel dat m'n laptop snel opstart. Verder heb ik wel altijd een aantal programma's open (office programma's) en minstens 5 browser windows.

Ik zie bij dell dit staan:

Intel® Core™2 Duo-processor P8600 (2,40 GHz, 3 MB, 1.066 MHz)

Intel® Core™ 2 Duo Processor T9600 (2.8 GHz, 1066 MHz FSB, 6 MB L2 Cache)

Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4300 (2.1GHz, 800MHz, 1MB cache)

Intel® Core™ 2 Duo Processor T6600 (2.2GHz, 800MHz, 2MB)

Ik twijfel tussen de P8600 en de T9600

Het verschil van 0,4 Ghz zal denk ik niet echt merkbaar zijn, maar ik weet niet of het verschil tussen 3MB en 6MB cache veel uitmaakt.

Kan ik beter voor de (dure) T9600 gaan of kan ik beter investeren in meer geheugen?

Toegevoegd na 33 seconden:
Toevoeging: De laptop moet windows 7 gaan draaien en moet minimaal 3 jaar meekunnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ten eerste, mooi rijtje van processoren.

Ok het is zeer goed dat je niet voor de oude/verouderde Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4300 (2.1GHz, 800MHz, 1MB cache) gaat. Dit is namelijk een processor die niet echt in de buurt kan komen van de duo2cores.

Het verschil in cache voor je doeleinden maken niet veel uit.
Alle processoren in je rijtje kunnen Windows 7 prima aan en als ik me niet vergis kunnen de 2 c2d's zelfs 64 bit aan.

Het verschil zit hem in het prijsverschil. In dit geval zou ik de duurste kiezen, puur voor mijn gevoel en dit zou ik alleen doen als het prijsverschil niet meer is dan 50 euro.

Het verschil zul je overigens nauwelijks merken, zelfs met games zou je het niet echt merken. Het is op dit moment vooral op papier/met testen merkbaar.

Over 3 jaar kun je hiermee nog prima mee werken.
Nu kun je er prima mee gamen als je wilt, maar over 3 jaar zou je de nieuwste spellen wellicht net aan kunnen (al is dat ook zeer afhankelijk van je videokaart ;))

Kortom kies de T9600 als het niet meer kost dan 50 euro extra!
Als het meer kost kies dan voor de P8600 en dan zul je nog geen spijt krijgen!

Een snelle blik gaf een prijsverschil aan van $109 op de intel website.

Toegevoegd na 3 minuten:
President en Postpunk gaven nog een prima aanvulling.
Staar je niet blind op de cpu maar kies op dit moment voor minimaal 4GB geheugen van 1066 Mhz en minimaal een 7200 RPM schijf. Zelfs laptops kunnen dit eventueel prima aan als het voor een laptop bestemd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn zo veel verschillende omgevingen waar die processors draaien... De een moet juist veel cache hebben voor servertoepassingen en een andere processor is weer heel snel met floatingpoint berekeningen... En dan is het ook commercie, dan is er net weer een nieuwere die net beter dit kan...

Dus het is een race van de nieuwste en de snelste proc... Zo gaat het al jaren en de winsten of verliezen zijn heel groot... En als een processor als goed aangeprezen wordt, dan zijn de verkoop cijfers even heel goed... Tot zich weer een nieuwe aankondigt... Zo gaat het maar door...

Trouwens hoe kan het dat harde schijven elke keer net weer ietsje meer capaciteit hebben, dat gelooft de consument toch niet, het is allemaal van te voren economisch uitgerekend... Als er een 25 Terabyte schijf op de markt zou komen morgen, dan moet je eens zien wat er gebeurt...

En zo zit dat ook met de processors, niet te grote stappen maken, want dan gaat het fout...

Toegevoegd na 2 minuten:
Snel opstarten, dan neem je beter windows 7 ipv een processor die dat sneller kan tov een concurrent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkgeheugen is belangrijker dan de CPU. Ja, er zijn prestatieverschillen tussen CPU's maar ze zijn van de zelfde generatie. Kijk ook eens naar je HD. Ik heb zelf recent mijn HD vervangen voor een supersnelle Western Digital Scorpio Black van 7200 rpm en een dikke cache. Het was een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheugen vind ik persoonlijk belangrijker. Mijn processor is ook niet vreselijk snel, maar voor mijn doen goed genoeg. Ik gebruik alleen Photoshop en, net als jij enkele Office-applicaties. Daarnaast wat browsertjes, Winamp, MSN en mijn virusscanner. Geen-probleem, hij trekt het allemaal gemakkelijk.