Is het slecht voor een externe hardeschijf als je hem alleen aanzet om wat over te zetten en dan gelijk weer uit zet en dit natuurlijk meer x per dag?

Zie vraag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

je kan dan wel een ''backtrack'' (zoals mijn vader het noemt, ik weet niet of het een echte term is) krijgen in die hardeschijf, ik geloof dat je dan niet meer bij je bestanden kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de externe HD als bestaand product hebt gekocht, dus niet een oude HD met behuizing, zit er als het goed is een EPROM en batterijtje in die de naald (laser) weer terugzet naar beginstand.

Maar voor de zekerheid zou ik de ext HDD in "unable" modus zetten voordat je die er uit trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm... Een harddisk met een laser? Dat hoor ik voor het eerst...
escape
12 jaar geleden
Geweldig antwoord! Allemaal dingen die er niet inzitten:
Een laser, een naald, een unable modus. Daar heb je wat aan!
Dan beweegt ie minder, in zijn totaliteit. En zal m.i. ietsjespietsjes minder slijten.
Zelf denk ik er niet aan om mijn externe schijven continue aangesloten te laten zitten:
1. Als er overspanning op de kabel komt, kunnen PC en externe schijf (je backups!) TEGELIJKERTIJD stuk gaan.
2. Neemt meer stroom.

Maar... Hoe dan ook: vertrouw niet op één backup, als je het mij vraagt. Met name van echt belangrijke zaken zoals je foto's: ik heb een origineel, een backup op een andere harddisk in dezelfde PC, een backup op een externe schijf, en een backup bij iemand anders thuis. Ik heb dus 4 exemplaren van alle belangrijke bestanden. Als mijn huis afbrandt, heb ik als het goed is in elk geval nog de bestanden bij iemand anders op de PC staan.
Tegenwoordig kan je ook denken aan backups via/op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist raadzaam.

In netwerkservers staan RAID's ook uit en staan never tegelijk aan.

Wel goed loskoppelen en zorgen dat je hem netjes afsuit, het is het absolute behoud van je back-up juist :)