wat is er loos met mijn tft monitor ?

Mijn 17 inch tft monitor start heel slecht op
hij geeft wel een groene led maar die knippert
bij het opstarten van de computer
Maar na een bepaalde tijd gaat ie gewoon aan ?
Dat kan wel heel lang duren overigens
en de rest van de dag heb ik er geen last meer van
ook niet al ik opnieuw opstart.
maar de volgende dag hetzelfde euvel
het ligt niet aan de kabel en ook niet aan de videokaart
en de voeding zit in de monitor ingebouwd.
ook het menu op de monitor bedienen helpt niet
maar zodra ik de kabel los haal zie je wel de melding geen signaal verschijnen.
Hij doet dit op alle pc's die ik heb geprobeerd
het lijkt wel of hij een soort spanningsdrempel niet overgaat of zo.
is het nog de moeite waard om er naar te laten kijken ?
wat hij is nog niet zo oud en ziet er verder goed uit.

capthavoc
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dit kan duiden een komende storing van de backlight van de monitor... Dat is het licht dat het contrast geeft van de monitor... Een monitor heeft minimaal twee lagen een laag daarbij maakt de monitor gekleurde cellen, maar die zie je niet zomaar... Er moet gelijkmatig over de oppervlakte een tweede laag zijn die licht naar de kijker zendt en dan de laag met de kleuren doorschijnt, waarna je je beeld kan zien... Dus dat is de backlight... Zo te horen naar wat je schrijft Gaat die langzaam aan, te langzaam... en dat kan duiden op een defect dat de backlight misschien helemaal kapot zou kunnen gaan...

Je kunt een service-manual van de monitor proberen te vinden en zelf even een kijkje nemen in de monitor... Maar dan moet je wel handige vingers voor hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
jammer dat backlight het begeeft die monitor was nog niet zo oud

Andere antwoorden (1)

De backlight is waarschijnlijk versleten.
Voor 125 euro heb je een mooie, nieuwe 22 inch.
Da's waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe backlight laten monteren.