Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je van een computervoeding de fan eenvoudig vervangen?

De fan van mijn huidige voeding maakt relatief veel lawaai. (Hij is niet stuk) Vandaar dat ik hem graag wil vervangen met een fan die aanzienlijk stiller is.
Mijn vraag is dus, of dit net zo eenvoudig te veranderen is als een CPU fan, of dat ik bij vervanging per derfinitie al mijn garantie kwijt ben. (Ben bang van wel omdat ik hem open moet maken?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb dat vaak gedaan, maar ik ben een elektronika-hobbyist. En ja, vaak ben je je garantie kwijt als je dat doet, maar als je voeding binnen de garantietermijn lawaai maakt, dan moet je gewoon een nieuwe vragen.
Het spreekt vanzelf dat je de stekker eruit moet halen, er staan gevaarlijke spanningen op het binnenste van je voeding. Verwijder de kap van de voeding, vaak een stuk of 6 à 8 kruiskop schroefjes. Schroef nu de ventilator los (4 schroefjes op de hoeken)
De voedingsdraadjes zijn vaak rechtstreeks op de print gesoldeerd. Knip deze dan door en soldeer de draadjes van de nieuwe voeding erop en pak de solderingen zorgvuldig in met krimpkous. Let op de kleuren van de draadjes. Let bij het monteren van de nieuwe fan op de blaasrichting, er staat een pijltje op de zijkant.
Dan weer dichtschroeven.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
volgens mij is het zelf gewoon een stekkertje dus als je de oude ventilator er uit haalt met stekkertje en al vervang het hele zaakje door een ventilator met het zelfde type stekkertje die zijn meestal standaard
escape
12 jaar geleden
Soms heb je een stekkertje, maar soms ook weer niet.
En soms - nee meestal - heb je niet het goeie stekkertje of helemaal geen stekkertje aan je nieuwe fan zitten, dus dan wordt het toch solderen...
escape
12 jaar geleden