ik wil mijn harddisk vervangen van 60 gb naar 1 TB, ik heb SATA HDD. wat moet ik doen?

ik wil graag weten wat ik in het begin moet doen dus back up of zo, en wat ik in het einde moet doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Als je een back-up medium tot je beschikking hebt, dus een externe HD oid, dan kun je met bijvoorbeeld 'Ghost' een back-up maken van je besturingssysteem en je data (foto's etc)

Daarna wissel je de HD in voor je nieuwe en zet je het hele image bestand terug op je nieuwe HD.

Ook kun je alleen je data elders opslaan en je HD vervangen.
Je moet daarna wel opnieuw je besturingssysteem er op zetten. (Windows of welke je ook wilt gebruiken, je moet dan wel een Windows schijfje hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaah dat klopt maar mijn oude hdd (6GB) werkt nog prima. vanwege te klein geheugen wil ik graag een andere hdd met (1TB). dus mijn vragen zijn. kan ik interne hdd als extern gebruiken(maar voor heeleven)? dat is 1
2 is kan ik al de programma's mappen foto etc. naar de nieuwe hdd verplaatsen of kopiëren???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wat jij wilt dat kan niet, want op je oude HD staat je besturingssysteem, Windows, neem ik aan. Dit heb je nodig om je pc op te starten. Je zult dus eerst de bestanden die je wilt bewaren op een extern medium moeten zetten, dit kan ook een USB stok zijn. Daarna kun je je schijf vervangen en opnieuw Windows er op zetten en de bestanden weer van je USB stokje terug plaatsen op je nieuwe HD. Als ik niet duidelijk genoeg ben vraag je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar kan ik het besturingssyteem windows niet naar de nieuwe hdd koperen of verplaatse. de hdd heb ik wel als tweede interne hdd geplaats.
capthavoc
12 jaar geleden
ok dus die 1 tb schijf zit er al in ? mooi
Windows overzetten van de oude naar de nieuwe zal niet lukken.
Je zult hem met een windows cd weer helemaal opnieuw moeten installeren
maar je kunt wel op nieuwe schijf een map aanmaken bijv backup en daar al je bestanden van de oude naar de nieuwe overpompen
maar niet de map windows en programfiles dat heeft geen zin
wel de map gebruikers waar je documenten en eventueel savegames in zitten ? Daarna gewoon windows er opnieuw op vanaf de setup cd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei, met een programma als Ghost kun je een kopie maken van je hele schijf inclusief Windows, dan ben je in 1 keer klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staan een paar mogelijkheden genoemd om een image, oftewel, een exacte kopie van je oude schijf te maken. Deze zijn gratis. http://www.schoonepc.nl/optim/backup.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaah dat klopt maar in mij moederbord heb een ik maar 1 aansluitingskabel (alleen de grote) maar bij een hdd heb je twee aansluitingen nodig, en nu??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nou, en nu?
Wat wil je nou precies dan?
capthavoc
12 jaar geleden
zit die schijf er nu wel of niet in
want ik snap er niets meer van ?
op een SATA zit net als op ene ATA 1 kabel voor data en 1 voor de voeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb het nog niet gedaan want ik mis er een kabel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop er dan 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaah maar hoe heet het kabel? ik heb namelijk die kleine nodig niet die grote aansluiting. weet iemand hoe die heet?
Je SATA aansluiting heeft 3 aansluitingen, 1 voor op het moederbord en 1 voor je CD/dvd speler of brander, dan heb je er 1 over voor je HDD. Je zeg dat er maar 1 aansluiting op je moederbord is maar dit vind ik moeilijk te geloven. Vaak zitten er 2 sata kabels of nog een P-ata (ook wel IDE genoemd) Deze kan je ook gebruiken om je extra HDD aan te sluiten. Je moet wel ook een voedingskabel aansluiten maar je kan gewoon kijken welke er op je andere HDD schijf zit. Je zal denk ik wel een extra p-ata of sata kabel kopen maar die zijn niet al te duur. zo'n kabel heeft dus 3 aansluitingen en de langste kant moet op je moederbord en dan de bovenste je (master) kabel moet in de HDD je (slave) kabel word dan niet gebruikt maar dat is niet zo erg.
Groetjes,

Roy