Bij alle harde schijven behalve SSD-schijven. Die hebben geen toeren. Als je NIET erg veel data hoeft op te slaan, is SSD nu waarschijnlijk een betere (veel snellere) keus dan HDD.
Als je mp3-tjes en films wilt afspelen: daar zijn snelle toeren (7200 tpm) niet nodig, en is 5400 tpm voldoende. Maar of je die oude dingen nog uberhaupt tegenkomt... Wel in laptops, trouwens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor je Windows-, MacOS of Windows-schijf zijn hogere toeren dus wel belangrijk. Maar gaat 't je dus om snelheid van het Operating System, dan pak je geen schijf met toeren meer maar pak je een SSD-schijf. Dat zijn een groep geheugenchips waarbij er niks meer beweegt (tenminste niet voor 't oog: mensen kunnen electronen niet zien langsschieten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toerental en de datadichtheid van de harde schijf bepalen samen de maximale datadoorvoersnelheid. Het toerental is vooral belangrijk omdat die van grote invloed is op de tijd dat het duurt voordat een gevraagd bestand ook daadwerkelijk komt: hoe trager de schijf, hoe langer dit duurt. Als je alleen gebruik maakt van grote bestanden (films, audio, etc) dan is dit amper merkbaar (1x 12 ms ipv 7 ms merk je niet), maar als het om duizenden kleine bestandjes gaat, dan scheelt het soms tientallen seconden.

Om dit te ondervangen hebben veel schijven een ingebouwd cache geheugen om de ergste pijn weg te nemen, maar als je echt snel wil starten en een heel snel reagerende computer wilt hebben adviseer ik om je boot schijf als SSD of hybride (nieuwste Intel chipsets hebben mogelijkheid tot relatief goedkope SSD ondersteuning) uit te voeren.