Is het makkelijk een geheugen uitbreiding bijplaatsen in een laptop?

bij een desktop heb ik dat eerder gedaan,fluitje van een cent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

Dit is afhankelijk van je laptop.
Tegenwoordig krijgen steeds meer laptops een vrije slot mee voor het plaatsen van extra werkgeheugen.
Je moet dus weten hoeveel slots je hiervoor hebt op je laptop, hoeveel hiervan er in gebruik zijn en wat voor een type dit zijn.

Het beste kan je hiervoor contact opnemen met de producent van je laptop.

Let wel op; als je een 32 Bits besturing systeem hebt kan je niet meer als 3,4 Gb aan werkgeheugen gebruiken. (alle extra werkgeheugen kan niet gebruikt worden omdat de communicatie niet sneller verloopt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal kan je er geen geheugen bij plaatsen, tenzij je een vrij slot hebt. Stel dat er 4 slots in zitten van 4x1 GB dan kan je die vervangen door 4x 2GB en heb je het geheugen verdubbeld.

Het kan natuurlijk ook dat er nog een vrij slotje is, dan kan je eenzelfde type erbij zetten.

Hoeveel geheugen je maximaal kan addresseren hangt van je besturingsysteem af.

Het lastige is de plek waar de kaartjes zitten. In mijn DELL laptop zitten twee slots onder een klepje aan de onderkant, daar kan je heel simpel bij. De andere twee zijn alleen toegangkelijk als je het toetsenbordje los haalt. Maar dat is in mijn huidige laptop ook niet moeilijk.

Toegevoegd na 38 minuten:
Bijgaand een filmpje van hoe dat werkt voor een HP laptop. Bij de meeste laptops werkt dit min of meer hetzelfde.

Als je op Google zoekt bij video en intypt: "geheugen vervangen" + jouw merk dan is er grote kans dat je ook instructies ziet voor jouw laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom het bovenstaande antwoord een min heeft gekregen is voor mij een raadsel, goed antwoord.

Ik wilde alleen toevoegen, dat als je niet zeker weet wat te doen je het beter kan laten uitvoeren door iemand met ervaring.
Zie ook instructiefilmpje de antistatisch polsbandje, je kan namelijk best makkelijk andere elektronische onderdelen van je laptop beschadigen met wat onschuldig lijkende statische electriciteit.