Is het slecht voor je laptop als je soms de stekker erin laat zitten?

Ik heb een nieuwe laptop gekocht, en ik wil niet dat mijn batterij weer zo lui wordt als bij mijn vorige laptop (toen had ik altijd de stekker in het stopcontact).

Nu wacht ik steeds tot de batterij bijna op is en dan zet ik mijn laptop uit, en laad ik hem volledig op.

Nu wil ik straks de sims 3 gaan doen. Is het dan slecht als ik tijdens het spelen de stekker erin laat zitten?
Want zo'n spel kost best veel energie, en wil niet dat mijn laptop halverwege ineens uitvalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
29.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/stekker-stopcontact-laptop-accu-vol.180547

Antwoorden (8)

Het is voor de batterij in je laptop niet goed om voor een lange tijd de stekker er in te laten zitten. Hierdoor wordt deze constant gebruikt om op te laden. Vooral wanneer je voor meerdere uren op rij Sim's of iets anders gaat spelen is het daarom ook aan te raden de batterij gewoon uit je laptop te halen. Vervolgens kan je de stekker er b.w.v.s de rest van je leven in laten zitten. Als de stekker er echter uit getrokken wordt sluit de computer zichzelf uiteraard direct af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het dan al zo doet moet je wel zorgen dat je je accu wel om de zoveel tijd oplaadt anders is het namelijk helemaal slecht.
Zolang je de stekker er niet dagen in laat zitten is dit niet zo slecht. Je moet hem alleen niet heel de dag in je laptop laten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo dat je accu bij continu stroom er wel luier van word, maar je kan in zo'n geval de accu er ook uit halen als je toch van plan bent om op stroom te gaan werken. Moet alleen niet het stroom uitvallen; dan valt je laptop alsnog uit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderne li-ion accu's hebben hier geen last van, heb ik ergens gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinds ik mijn laptop heb (ongeveer 3 jaar) zit de stekker er bijna altijd erin. Zonder stekker ging de stroom zo', drie en een half uur mee en nu nog geen uur, reken uit je verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit idee allang achterhaald. Ik ben zelf geen expert, maar van mijn broer die bij een computerbedrijf werkt heb ik gehoord dat de nieuwste laptops een batterij hebben waar geen stroom doorheen komt wanneer hij aan de lader zit. Hij gaat pas in werking zodra de lader eraf gaat of als de batterij opgeladen moet worden. Je zou het eens moeten navragen. Misschien geldt dit voor jouw computer niet, maar misschien ook wel.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ah, de reacties hieronder bevestigen het :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig zit overal li ion accu's in. Deze gaan 1000x opladen mee. 1x opladen houd in dat je accu van 20% naar 100% opgeladen word. Als je de accu constand boven de 50% houd gaat je accu het langst mee. Mijn laptop is 3 jaar en zit altijd aan de spannning. Soms ga ik er mee weg en werk dan op de accu. Ik kan dan ongeveer 4 uur er mee werken, net als toen ik em nieuw had.

Li ion accu's gaan juist kapot als je ze onder de 10% verbruikt. Je loopt kans dat de accu helemaal niet meer laden kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe laptop bevat tegenwoordig meestal een Li-ion accu, deze vertoont geen z.g. "geheugeneffect" zoals van oude NiCd accu's gezegd werd.
Het is zeker niet slecht om de voeding van de laptop aangesloten te houden terwijl je speelt.
De laadelektronica in de laptop zorgt ervoor dat de accu als hij vol is niet doorgeladen wordt, de capaciteit van de accu zal daardoor niet achteruit gaan.
Wel gaat de capaciteit van de accu voortdurend achteruit, ongeacht het gebruik.
Een Li-ion accu gaat 3-5 jaar mee in een laptop.
Op onderstaand Wikipedia artikel staat een mooi overzicht van diverse typen accu met alle voor- en nadelen van diverse typen.