Waarom kan BIOS mijn harde schijf niet meer zien

Ik heb een extra harde schijf laten inbouwen. Nadat ik van de week (voor het milieu) de pc uitzette en de voeding eruit trok, gaf hij bij reboot de melding dat hij bios wilde resetten. Prima, gedaan.

Vervolgens wil hij echter bij de reboot gebruik maken van de oude disk. Aangezien daar nog wat oud windowsspul op staat, loopt dit vast.

Als ik bij reboot het bootmenu opriep, kon ik hem vertellen dat hij de juiste disk moest gebruiken. Het leek me dus een prioritykwestie. Dus dook ik in de Bios, vond daar de functie voor prioriteittoewijzing aan disks, en schoof de juiste schijf een plekje omhoog.

Maar.... hij boot nog altijd verkeerd EN in de bios EN bootmenu is de juiste schijf nu onzichtbaar.

Hoe krijg ik mijn schijf weer zichtbaar voor de computer en hoe krijg ik het zover dat de pc vandaar opstart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft dit te maken met de Slave/master instellingen.

Antwoorden (3)

Terugzetten zodoende dat die ene nieuwe schijf weer normaal werkt en dan zou ik partition-magic erop zetten om de bootmanager te repareren... En dan doet hij het wel weer... Let wel goed op, dit is tricky spul, één foutje en je bent weer verder van huis... RTFM zou ik hier wel aanraden... Read the Fancy Manual...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe "terugzetten"? Als ik dat wist, had ik het natuurlijk al gedaan :D
Let erop dat ik aan de hardwarekant helemaal niets heb aangepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn raad van de handleiding eens te lezen is bijzonder verstandig, maar richt zich naar de verkeerde persoon als je't mij vraagt. BIOS detectie heeft niets te maken met wat er op een schijf staat, zelfs niet wat er voor partities aanwezig is.
Bootmanagers hebben al evenmin iets te maken met het niveaus waar BIOS op werkt.
Het bovenstaande antwoord is zo onzinnig als ze maar kunnen komen.
Ik vermoed dat het gaat om een al wat oudere PC. Waarom? Wel, de BIOS-instellingen (die je via het BIOS-configuratiescherm maakt) worden vastgehouden middels een batterijtje. Meestal zo'n heel platte knoopcel, ongeveer ter grootte van een euromunt. Dat batterijtje gaat jaren mee, maar op een gegeven moment is het op, ook als er een oplaadbare versie in zit.

Staat je PC dan te lang uit, dan verliest het BIOS alle instellingen.

Vandaar dat jouw BIOS bij het starten om een reset vroeg: de checksum klopte niet meer.

De beste oplossing is: PC openschroeven, batterijtje zoeken - da's heel simpel, het zit op het moederbord, en er is er maar één van. Batterijtje vervangen door een nieuw exemplaar.

Dan nog eenmaal je BIOS opnieuw instellen - de instellingen zullen immers weer verloren gaan als je de batterij vervangt. Daarna zou hij het weer een aantal jaren moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vermoed ik dat we hier te maken hebben met een master/slave probleem van de schijven. Op elke hdd zit een jumper die aangeeft op die op master of slave stand staat. Je kan maar 1 master hebben en evt meerdere slaves. Ik zou je adviseren die oude HDD er even uit te laten. De nieuwe te plaatsen en de jumper op master te zetten. Hierop je windows en alles te zetten. Als alles draait (na installatie van al je servicepacks) kan je je oude hdd er weer bijzetten (let weer op de jumper op slave).